Economie

Lierenbedrijf verrast met innovaties

GROOT-AMMERS - Het begon met wat geknutsel in een hoek van een loods in Groot-Ammers. Ruim een kwarteeuw later is ASEP een van de belangrijkste leveranciers ter wereld van liersystemen voor de olie- en gasindustrie.

Ad Ermstrang
20 November 2007 11:04Gewijzigd op 14 November 2020 05:18
GROOT-AMMERS – Interim-directeur van ASEP Nederland, Cees de Vogel, staat in de productiehal van de hoofdvestiging van de firma. „Als enige bedrijf ter wereld leveren wij lieren op trucks in een kunststof opbouw. Kunststof is lichter en de levensduur erva
GROOT-AMMERS – Interim-directeur van ASEP Nederland, Cees de Vogel, staat in de productiehal van de hoofdvestiging van de firma. „Als enige bedrijf ter wereld leveren wij lieren op trucks in een kunststof opbouw. Kunststof is lichter en de levensduur erva

In Groot-Ammers begon Sietze Koopmans op 18-jarige leeftijd begin jaren tachtig zijn ondernemersloopbaan in het aggregatenbedrijf (Aggreko, genoemd naar de aggregaten van Koopmans) van zijn vader. Deze uit Friesland afkomstige ondernemer kreeg van Shell het verzoek een unit op maat te bouwen. „Hij vroeg zijn technisch goed onderlegde zoon om daar eens naar te kijken”, zegt ir. Cees de Vogel, interim-directeur van ASEP Nederland. De Vogel doet het verhaal uit de doeken, eigenaar-grootaandeelhouder Koopmans (45) treedt zelf liever niet op de voorgrond.De opdracht was de start van Aggreko Special Equipment Products (ASEP), nu een van de belangrijkste spelers op de markt van liersystemen voor de oliewinning. De lieren worden al lang niet meer vervaardigd in opdracht van de oliebedrijven. Dat hebben zij uitbesteed aan zogenaamde ”well service”-bedrijven, die het onderhoud aan de boorputten verzorgen.

„Het zijn ook geen simpele apparaten meer, maar geavanceerde systemen op maat die tot een diepte van 8 kilometer de aarde ingaan en waaraan de servicebedrijven hun meetapparatuur hangen. Heel belangrijk is dat de snelheid waarmee de apparatuur omlaaggaat een constante snelheid behoudt”, legt De Vogel uit. „Anders worden niet de juiste gegevens over de plaats waar de olie of het gas zich bevindt, verzameld.”

Heeft ASEP de eerste jaren circa vijftien personeelsleden, halverwege de jaren negentig begint de grote opmars. Er wordt een internationaal verkoopkanaal opgezet met vestigingen in onder meer de VS, Azië en Rusland. Ook de productiecapaciteit breidt uit. In Houston worden mobiele liersystemen -„voor kortdurende operaties”- op trucks vervaardigd. Daarnaast is twee jaar geleden, gelokt door de lagere lonen, een productielijn voor standaardproducten in Turkije opgezet.

Het precieze maatwerk en de assemblage hebben op het industrieterrein Groot-Ammers, aan de rand van de weilanden, plaats. Daar zal de komende jaren naar verwachting ook verder worden uitgebreid.

De Vogel verwacht dat de fabriek in Turkije, waar nu een vijftiental mensen werkt, de komende jaren een stormachtige groei zal doormaken. De basis daarvoor is gelegd door een forse order voor de bouw van 26 trucks voor een Russisch energiebedrijf. „Een doorbraak op deze markt. Als enige ter wereld leveren wij die trucks ook met een kunststof ommanteling. Die is lichter en de levensduur is langer.”

ASEP heeft sinds enige tijd ook een meerderheidsbelang in een bedrijf in Singapore, dat zich toelegt op het leveren van installaties waarmee de druk in de olieputten wordt beheerst. „Dat past in een verbreding van het aanbod van onze producten.”

Dat geldt eveneens voor het leveren van stalen opgerolde buizen voor boorgaten en apparatuur om in de putten verzamelde data te analyseren. „Met analoog ogende meters”, lacht de directeur. „De olie- en gasmarkt is erg conservatief. De operators hechten aan analoge meters. Net zoals ze er vaak nog niet aan willen om in te loggen en op afstand gegevens te checken. Men wil de motor zelf horen.”

ASEP verrast hen voortdurend met innovaties. Dat geldt ook voor de ontwikkeling van een elektrisch aangedreven lier, een stuk stiller en schoner dan de gebruikelijke diesel. De Vogel verwacht er voor de toekomst veel van. „De snelheid daarvan is, ook bij lage snelheden, heel verfijnd te regelen.”

Op plaatsen die tot voor kort onrendabel waren in verband met de slechte bereikbaarheid, wordt door de hoge olieprijs nu volop naar olie en gas geboord. Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. „Voor de order uit Rusland moeten onze units temperaturen tot 60 graden onder nul kunnen weerstaan. Voordien was dat min 40. Maar de lieren moeten ook draaien in tropische omstandigheden, in 40 of 50 graden boven nul. Ons werk voor de offshore betekent bovendien dat we aan de hoogste veiligheidseisen moeten voldoen.”

Anno 2007 werken bij ASEP 400 mensen. Daarvan verdienen er 250 hun brood in Groot-Ammers, waar ook de holding en de R&D-afdeling is gevestigd. Het bedrijf groeit als kool. Alleen in Nederland is het in vier jaar tijd driemaal zo groot geworden. Voor de komende jaren verwacht De Vogel, die geen omzet- of winstcijfers kwijt wil, een autonome groei van 20 tot 25 procent per jaar. ASEP is nu wereldleider in het maatwerk, maar wil ook op de markt voor standaardunits een groter aandeel veroveren. „Acquisities sluiten we daarom niet uit.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer