Teso tevreden met proef schone diesel
TEXEL (ANP) - Een experiment met de synthetische diesel GTL Fuel op een van de veerboten van en naar Texel, heeft tot aanzienlijk lagere uitstoot van schadelijke stoffen geleid.
Dat zei het hoofd technische dienst Mark Bakker van veerdienst Teso woensdag.Volgens Bakker was er sprake van minder roetdeeltjes, zwaveldioxide en stikstofoxide. De reductie in stikstofoxide bedraagt volgens hem 10 tot 15 procent, aan zwaveldioxide wordt 90 procent minder uitgestoten en aan roetdeeltjes 10 procent.
Het experiment met de synthetische diesel GTL Fuel (Gas To Liquid) begon afgelopen zomer en duurt nog tot het einde van dit jaar. Volgens projectleider Ger Küpers van het bedrijf New Energy Docks gaat het wereldwijd om het eerste maritieme experiment met deze brandstof.
GTL Fuel is een dieselsoort die wordt geproduceerd op basis van aardgas. Gebruik ervan leidt tot minder uitstoot van schadelijke stoffen. Bovendien is GTL Fuel biologisch afbreekbaar, wat volgens Küpers in het kwetsbare Waddengebied een belangrijke factor is. De provincie Noord-Holland en de Europese Unie steunen het experiment met zo’n 150.000 euro subsidie.
Volgens Küpers is het experiment van belang omdat het kan bijdragen aan een omschakeling naar een duurzame energiehuishouding. De volgende stap is volgens hem de ontwikkeling van nog schonere diesel op basis van biomassa. Dan worden ook grote stappen gemaakt bij het terugdringen van de CO(in2(-uitstoot, aldus Küpers. Door het gebruik van aardgas is hiervan nu nog geen sprake.
Rederij Teso is tevreden over het verloop van het experiment, zegt Bakker. Volgens hem wil Teso de brandstof straks in principe structureel gaan gebruiken. „Dat hangt af van logistieke en economische factoren, zegt hij. „We weten op dit moment nog niet of Shell in staat is voldoende brandstof te leveren. Daarnaast is deze diesel duurder dan de gangbare gasolie. Als we het gebruiken, betekent het dat er subsidie nodig is voor de meerkosten die wij maken. Anders moeten de prijzen van de kaartjes omhoog. Dat is niet bespreekbaar.”