Vliegtuigmaatschappij betaalt vanaf 2011 voor vervuiling
STRAATSBURG (ANP) – Vliegtuigmaatschappijen moeten vanaf 2011 betalen voor de extra uitstoot van het broeikasgas CO2 (kooldioxide). Dat heeft het Europees Parlement dinsdag besloten.
De luchtvaart wordt daarmee onder het systeem van verhandelbare uitstootrechten gebracht. Dat betekent dat maatschappijen een bepaalde hoeveelheid mogen vervuilen (90 procent van de gemiddelde vervuiling tussen 2004 en 2006) en als ze meer willen vliegen en dus vervuilen, moeten ze rechten bijkopen. Driekwart van de emissierechten wordt door overheden gratis verdeeld onder de maatschappijen, de overige 25 procent is te koop.Met die aanpassingen is het Europees Parlement een stuk scherper dan het eerdere voorstel van de Europese Commissie. Maar het voltallige parlement gaat weer minder ver dan de milieucommissie van het EP wilde.
Nederlandse europarlementariërs zijn tevreden over de uitkomst van het debat in Straatsburg, ook al hebben ze andere analyses. CDA–europarlementariër Corien Wortmann is blij dat de volgens haar onrealistische voorstellen van de milieucommissie van het EP zijn afgezwakt. „Dat leek op ’ultra dapperheid’. Als je als Europa te ver voor de rest van de wereld uitloopt, behaal je per saldo minder winst voor het klimaat dan als je met reële voorstellen komt waar andere landen zich bij kunnen aansluiten".
Wortmann hoopt dat EU–lidstaten de plannen nog iets zullen afzwakken als ze er in december over praten. Daarna komt het hele plan nog eens in het EP op tafel. Wortmann is vol vertrouwen dat het systeem van uitstootrechten voor KLM niets slechts betekent. „KLM loopt al jaren voorop als het gaat om schoner vliegen".
Ook Jeanine Hennis (VVD) meent dat de milieucommissie zich had „vergalopeerd". Zij wil nog wel dat de luchtvaartsector vanaf 2011 ook uitstootrechten kan inkopen bij andere sectoren zoals de zware industrie.
Dorette Corbey (PvdA) is „verbaasd" dat het CDA tevreden is met de uitkomsten van de stemming dinsdag in Straatsburg. Corbey wilde een ambitieuzere aanpak dan wat er uit is gekomen, maar is opgetogen dat de luchtvaartsector zich vanaf 2012 ook moet houden aan de EU–doelstellingen van 20 procent minder CO2–uitstoot.
Milieudefensie noemt het EP nog „te lief" voor de luchtvaartsector. Het EP is volgens de milieuorganisatie „huiverig een stevige rem te zetten op de groei van de sector".