Oplage Het Parool daalt in tweede kwartaal
De oplage van dagblad Het Parool, dat op zoek is naar een koper om buiten het uitgeefconcern PCM zelfstandig te kunnen blijven voortbestaan, is in het tweede kwartaal van dit jaar gedaald tot 85.757 exemplaren. Dat is ten opzichte van het eerste kwartaal een daling met 2,2 procent. Dit blijkt uit dinsdag vrijgegeven cijfers van HOI, Instituut voor Media Auditing.
Over het hele jaar 2001 kwam de oplage van Het Parool nog uit op 89.556 exemplaren. Het Parool heeft van PCM tot half november de tijd gekregen om een koper te vinden.
Van de landelijke kranten uit de PCM-stal groeide in het tweede kwartaal alleen NRC-Handelsblad, met 0,6 procent tot 271.490 exemplaren. De Volkskrant gaf terrein prijs. De oplage van dit ochtendblad daalde met 1,2 procent tot 325.133 exemplaren. Ook het Algemeen Dagblad verloor 0,5 procent tot 315.775 exemplaren. Trouw leed een oplageverlies van bijna 0,7 procent tot 124.807 exemplaren.
Volgens de HOI-cijfers daalde ook de oplage van De Telegraaf, de grootste krant van Nederland. De ochtendkrant kwam in het tweede kwartaal op 777.475 exemplaren, een achteruitgang met 0,5 procent.
De oplage van de gratis ochtendkrant Sp!ts, behorend tot uitgeefconcern De Telegraaf, steeg met bijna 2,3 procent tot 416.741 exemplaren. Concurrent Metro had in het tweede kwartaal een oplage van 319.434 exemplaren. Over de oplage van Metro in het eerste kwartaal zijn geen cijfers bekend.
Uit de cijfers blijkt verder een oplagedaling van het Financieele Dagblad, vorig jaar een van de weinige landelijke dagbladen die groei lieten zien. Mogelijk onder invloed van de verminderde belangstelling voor beleggen als gevolg van de beursmalaise, daalde de oplage van de zakenkrant in het eerste kwartaal met 3,1 procent tot 62.200 exemplaren.