Economie

C1000-klant enthousiast over betalen met mobiel

ZEIST - De honderd klanten van de C1000 in Molenaarsgraaf die meedoen aan de proef waarbij zij met een mobieltje kunnen betalen, zijn enthousiast over de project.

Van onze verslaggever
9 November 2007 10:43Gewijzigd op 14 November 2020 05:15

Dat zei Rover van Mierlo, directeur logistiek onderzoek en ontwikkeling van Schuitema, de organisatie achter C1000, donderdag tijdens het tiende eNederlandcongres in Zeist. De proef die in augustus van start ging, is een initiatief van onder andere het RFID Platform Nederland, Schuitema, Rabobank en KPN.Het merendeel van de honderd deelnemende klanten betaalt in de supermarkt alleen nog met de mobiele telefoon. Per dag worden gemiddeld 25 tot 30 transacties gedaan. „Omdat mensen zo’n 2,5 keer per week boodschappen doen, blijkt dat veel van de klanten meedoen aan de proef”, aldus Van Mierlo.

Van de honderd deelnemers vulden 98 een enquête in, die Schuitema opstelde. „Zij vonden het allemaal prettig om mee te doen”, zegt Van Mierlo. „Ook hadden ze de suggestie om meer spaaracties op het mobieltje te zetten.”

De mobiele telefoon fungeert als pinpas. Deelnemers betalen hun boodschappen door het mobieltje bij het pinapparaat aan de kassa te houden en vervolgens de pincode in het pinapparaat te toetsen. De telefoons zijn voorzien van NFC-technologie (Near Field Communication), die het contactloos uitwisselen van informatie op korte afstand mogelijk maakt. De honderd deelnemers kregen een mobieltje, omdat er nog maar weinig toestellen deze functie hebben.

NFC is een vorm van Radio Frequency Identification (RFID), een technologie die door radiogolven informatie op een afstand opslaat en leest.

Klanten kunnen tijdens de proef niet alleen betalen met hun mobieltje, maar er ook statiegeld op zetten. Vervolgens kunnen zij het geld op hun bankrekeningnummer storten, het verrekenen bij de kassa of het aan de hulporganisatie Dorcas geven. Inmiddels is in de supermarkt ruim 700 euro voor dit doel opgehaald.

De proef duurt een halfjaar en eindigt in februari. „Dan besluiten we wat we verder gaan doen”, aldus Van Mierlo. „Binnen nu en drie jaar heeft elk mobieltje een NFC-functie. Graag zouden we het betalen met de telefoon dan uitbreiden naar meer filialen. We willen de consument laten profiteren van de techniek door hen geld, tijd en gedoe te besparen.”

Woensdag bleek uit een twee jaar durende proef al dat de invoering van een RFID-chip supermarkten mogelijk meer omzet oplevert uit de verkoop van verse producten. Kratten groente werden voorzien van de chip, zodat de weg van leverancier naar de winkelschappen nauwgezet kon worden gevolgd.

„De logistiek wordt veel transparanter en leveranciers en winkeliers kunnen zo veel efficiënter werken. Er kunnen minder fouten worden gemaakt”, aldus adjunct-directeur René Roorda van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van supermarkten. De chip geeft ook informatie over voorraden en houdbaarheidsdata.

Of de chip snel op grote schaal wordt ingevoerd, is nog de vraag. Hoewel de proef als geslaagd wordt beschouwd, zijn er nog wel kinderziektes die moeten worden verholpen, aldus het CBL. Met de invoering is bovendien een flinke investering gemoeid, die binnen 2,7 jaar terug te verdienen is, aldus Schuitema, de organisatie achter C1000.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer