Economie

„Leveringsproblemen Albert Heijn voorbij"

AMSTERDAM (ANP) – Leveringsproblemen voor de filialen van Albert Heijn moeten tot het verleden behoren. Albert Heijn test een nieuw, volledig geautomatiseerd sorteringssysteem in het distributiecentrum in Pijnacker. Bij succes wordt het systeem bij de andere sorteercentra ingevoerd.

5 November 2007 16:43Gewijzigd op 14 November 2020 05:15

„De klant zit aan de knoppen", aldus logistiek directeur Tony Vendrig van Albert Heijn maandag. „Elke vijf minuten bekijken we de transactiegegevens van alle kassa’s van de winkels. Dat gaat direct naar het bevoorradingssysteem. Dus wat er vandaag verkocht wordt, wordt morgen weer geleverd". Winkels hoeven zelf niet meer te bestellen.In het distributiecentrum in Pijnacker wordt een derde van alle producten geautomatiseerd ingepakt. Een computergestuurd systeem pakt palets op en plaatst ze in schappen. Zijn er bijvoorbeeld zes dozen koffie nodig voor een supermarkt, dan pakt het systeem een laag van de palet af en brengt deze naar de inpakstations. Daar moeten overigens de containers wel handmatig worden ingepakt.

De snellere bevoorrading is volgens Albert Heijn noodzakelijk. „Klanten verwachten inmiddels van ons dat we een dag voor kerst nog alles in de supermarkten hebben", verklaart directievoorzitter Dick Boer van Albert Heijn. „Vroeger gingen mensen al twee weken van te voren naar de supermarkt om op tijd bepaalde producten in huis te hebben."

Eind mei kampte Albert Heijn met lege schappen door leveringsproblemen. De supermarktketen werd overvallen door schommelingen in de verkopen, gecombineerd met mooi weer en feestdagen. „Het is soms moeilijk te voorspellen wanneer mensen naar de supermarkt komen om hun boodschappen te doen", aldus Vendrig. Een „cockpit" in het distributiecentrum anticipeert op onvoorziene situaties als mooi weer en stakingen. „Dan leveren we alvast voordat het verkocht is."Overigens zijn de schappen in de Albert Heijnwinkels voor de anderhalve liter Coca Colaflessen nog steeds leeg of gevuld met andere producten. De ruzie met de frisdrankproducent is nog niet opgelost.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer