Goedkope uitspraak bij problemen met @Home
DEN HAAG (ANP) - Sinds vrijdag kunnen consumenten die een geschil hebben met de internetbedrijven KPN of @Home terecht bij de geschillencommissie internet.
De onafhankelijke commissie doet snel en goedkoop een bindende uitspraak in zaken waarmee een consument niet snel naar de rechter zal stappen. Dat maakte de Consumentenbond vrijdag bekend.De commissie doet op dit moment alleen uitspraak bij klachten over KPN (inclusief onder meer Planet en Het Net) en @Home. Deze bedrijven hebben ongeveer de helft van de internetmarkt in handen. De Consumentenbond verwacht dat de andere providers zich snel aansluiten.
De consumentenorganisatie nam het initiatief voor de commissie. De onderhandelingen met de betrokken partijen duurden vervolgens bijna drie jaar en verliepen „heel moeilijk.”
Internetaanbieders staan op nummer twee in de klachtentop 10 van de Consumentenbond. Van alle grotere bedrijven in Nederland zijn klanten het meest ontevreden over de dienstverlening van KPN, zo bleek uit een eerder onderzoek van de bond.
„De geschillencommissie is van groot belang omdat in de internetmarkt veel consumentenproblemen zijn waarvoor mensen niet naar de rechter stappen, want dat is kostbaar, tijdrovend en ingewikkeld”, aldus een woordvoerder van de bond.
De consumentenorganisatie meent overigens dat de huidige afzonderlijke geschillencommissies voor internet, telefonie en televisie op korte termijn moeten opgaan in een gezamenlijke geschillencommissie, omdat bedrijven die diensten steeds vaker gebundeld aanbieden.