Compacte Mazda2 is vedergewicht

Bij Mazda is het roer in de compacte klasse rigoureus om. Waar het merk met de Demio en de Mazda2 een bescheiden rol speelde tussen het brede Europese en ook Aziatische aanbod, is de nieuwe Mazda2 meer ”mainstream” als vijfdeurs hatchback. Een auto waarbij de technische bijzonderheden vooral onderhuids zitten.

2 November 2007 10:37Gewijzigd op 14 November 2020 05:14
Bij Mazda is het roer in de compacte klasse rigoureus om. Waar het merk met de Demio en de Mazda2 een bescheiden rol speelde tussen het brede Europese en ook Aziatische aanbod, is de nieuwe Mazda2 meer ”mainstream” als vijfdeurs hatchback. Een auto waarbi
Bij Mazda is het roer in de compacte klasse rigoureus om. Waar het merk met de Demio en de Mazda2 een bescheiden rol speelde tussen het brede Europese en ook Aziatische aanbod, is de nieuwe Mazda2 meer ”mainstream” als vijfdeurs hatchback. Een auto waarbi

De nieuwe Mazda2 is tegelijk uitbundig en bescheiden. Uitbundig door zijn uiterlijk, vooral in de geteste topversie, de GT-M. De vormgeving hebben ze beslist voor elkaar. De auto straalt snelheid en sportiviteit uit, ook als hij niet rijdt. Dit komt vooral door de sterk oplopende lijnen in het profiel, zoals aan de onderkant van de portieren, maar ook door de ruitlijn die al vanaf de buitenspiegels naar boven knikt. Omdat de daklijn weer vanaf de B-stijl naar beneden buigt, is de hoogte van de achterste zijruit bescheiden.De motorkap heeft een duidelijk zichtbare V-vorm en de voorspatborden staan lekker bol. Dat effect wordt aan de achterkant minder benadrukt. De achterkant toont relatief hoog gesloten, met ook hier weer een V-vorm, maar nu in de ruit. De achterlichten volgen keurig deze lijn. De GT-M-uitvoering oogt extra sportief dankzij een specifieke voorbumper met een grotere luchtinlaat en fraai in de hoeken opgenomen mistlampen. Daarbij hoort een grille die in de carrosseriekleur is meegespoten.

De dorpels zijn voorzien van sportieve skirts, boven de achterruit zit een dakspoiler, terwijl de achterbumper niet is aangepast. Ook de 16 inch lichtmetalen wielen zijn niet specifiek voor de GT-M.

Digitale uitlezing
De Mazda2 doet denken aan de Peugeot 206, die door zijn meer compacte uitstraling veel sportiever overkomt dan zijn opvolger, de 207. De Mazda sluit dan ook volledig aan bij de Europese smaak. Waarom is niet geheel duidelijk, maar een zwart interieur lijkt in Europa nog steeds het beste aan te slaan. En, Mazda wijkt met dit compacte model niet van de bekende lijn af. Op wat accenten in metaalkleur na is alles zwart of donkergrijs. Het geheel maakt daardoor een serieuze indruk, terwijl de vormgeving tegelijk best speels is.

De versnellingspook kreeg een plek op een uitbouw van de middenconsole. Daarboven zit een paneel met knoppen voor de klimaatbeheersing inclusief automatische airco. Opmerkelijk is de prachtig in het geheel opgenomen audio-installatie met digitale uitlezing. De klep van het dashboardkastje bevat een direct onder handbereik zittend open bergvak, beslist origineel.

Het met leer beklede stuurwiel heeft drie metalen spaken met een aantal bedieningsknoppen voor onder meer radio en boordcomputer. Het instrumentarium achter de verstelbare stuurkolom omvat in het midden een grote snelheidsmeter met witte wijzerplaat en links een optisch erachter geschoven toerenteller. Aan de rechterkant zit alleen een digitale uitlezing met onder meer kilometer- en dagteller. Met de bedieningsknoppen voor ruiten en spiegels op het rechter portierpaneel plaatste de Mazda alle bedieningen in dit model op een bekende plek. Dat betekent instappen en wegrijden.

Niet verschuifbaar
De auto is met zijn lengte van 3,90 meter een decimeter korter dan de meeste Europese modellen in dit segment. De Mazda heeft met 270 liter een aardig bagagevolume, maar breekt beslist geen potten. De achterbank is niet verschuifbaar. Neerklappen tot een vlakke laadvloer lukt ook niet vanwege een balk tegen de achterkant van de zitting die mede moet voorkomen dat schuivende lading bij hard remmen de bank naar voren zou drukken. De ruimte achterin is heel behoorlijk, zonder ook op dit punt een voorbeeld te stellen.

Een blik in de specificaties laat zien dat de Mazda2 in deze meest complete uitvoering slechts 935 kilo weegt. Hiermee is de auto merkbaar lichter dan zijn concurrenten. Dat komt onder meer door het toepassen van nieuwe staalsoorten die de stijfheid van de carrosserie vergroten én lichter van gewicht zijn. Op details bracht Mazda het gewicht verder terug. Zo brengt de kabelboom bijna 3 kilo minder op de schaal. Bij elkaar opgeteld bedraagt de gewichtsbesparing zo’n 100 kilo, wat bijdraagt aan het verlagen van de brandstofconsumptie. Gemiddeld komt het praktijkverbruik uit op 1 op 13,7.

Vertrouwd concept
Mazda levert in het model twee motoren in drie vermogensvarianten, terwijl volgend jaar nog een 1,4 liter common rail diesel wordt toegevoegd. De 1,3 liter is er naar keuze met 75 en 86 pk, terwijl de 1,5 liter het tot 103 pk brengt. Dat klinkt niet als uitzonderlijk veel, maar ook hier speelt het lage gewicht een positieve rol. In 10,4 seconden springt de Mazda2 GT-M naar de 100 km/u en haalt uiteindelijk een top van 188 km/u. Wat betreft de wielophanging wordt een vertrouwd concept gevolgd met een onafhankelijke McPhersonwielophanging voor en een torsieas achter, die samen zorgen voor een weggedrag dat best sportief mag worden genoemd. De elektrische stuurbekrachtiging is goed op het totaalconcept van de auto afgestemd, zodat een nieuwe bestuurder zich snel in de auto thuis voelt.

Al met al is de Mazda2 een lichtgewicht, maar dan alleen in figuurlijke zin. Prijstechnisch begint Mazda met de 1.3 S-VT bij 13.795 euro, een hoger bedrag dan de meeste concurrenten rekenen. De Touringuitvoering is met 15.995 euro meteen flink duurder. Op datzelfde niveau begint de 86 pk-variant en kost dan 16.495 euro. Deze meerprijs valt weer enorm bescheiden uit. De 1.5 versie is er als Executive voor 18.795 euro, de GT-M-variant kost 19.295 euro.


Mazda2 1.5 S-VT GT-M

Waardering
+ sportief ogende en ook zodanig rijdende, compacte auto, rijke uitrusting

  • als GT-M meteen aardig kostbaar, interieurinrichting wat somber van kleur

Techniek
Cilinderinhoud: 1498 cc; maximumvermogen: 76 kW/103 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 137 Nm bij 4000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 10,4 seconden; topsnelheid: 188 km/u.

Maten, gewicht en prijs
Lengte: 3905 mm; breedte: 1695 mm; hoogte: 1475 mm; wielbasis: 2490 mm; gewicht: 935 kilogram; inhoud bagageruimte: 250-787 liter; brandstoftank: 42,8 liter; Mazda2 S-VT GT-M: 19.295 euro.

Alternatieven
Mini One: 19.325 euro

Niet direct een model dat als concurrent gezien wordt. Toch kost de instap-Mini evenveel als de duurste Mazda2. De Mini biedt minder ruimte op de achterbank en voor bagage. Verder is hij driedeurs, maar wint het op rijgedrag en imago.

Peugeot 207 5-d XS Pack 1.6 VTi 16V: 19.735 euro
De opvolger van de 206 is niet echt compact meer. De 207 biedt veel binnenruimte, maar is voelbaar een zware auto geworden en minder sportief. De vormgeving is ijzersterk, de keuze aan motor- en uitrustingsvarianten gigantisch. Verkrijgbaar in vier carrosserieversies.

Renault Clio 5-d Dynamique S 1.6 16V: 19.095 euro
De derde generatie Clio is eveneens gegroeid en biedt daarmee een forse binnenruimte, ook op de achterbank. De 1,6 liter 16V motor van 110 pk levert, gekoppeld aan het Dynamique-uitrustingsniveau, een sportief rijgedrag.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer