Patriot overtuigt meer dan de Compass
Jeep bracht onlangs de Compass en de Patriot op de markt. De Compass krijgt niet veel handen op elkaar. De nu geteste Patriot doet het daarentegen een stuk beter.
De Compass is voor discussie vatbaar. De behoorlijk grote 2,4 liter benzinemotor van het model blijkt niet opmerkelijk te presteren en lust de nodige liters brandstof. De inrichting van het Compassinterieur met veel harde kunststoffen sluit verder niet aan bij de verwachting binnen het segment vierwielaangedreven SUV’s. Dat belooft wat voor de technisch identieke Patriot.Verrassend genoeg klopt het totaalconcept van de Patriot veel beter. Het begint al aan de buitenkant - de hoekige carrosserie heeft een echte Jeepuitstraling. De auto doet sterk denken aan de kleine Cherokee die eind jaren tachtig werd gelanceerd.
De Jeep Patriot heeft met zijn lengte van 4,40 meter bescheiden afmetingen en is een prima alternatief voor een middenklasse stationwagon. Het enige wat een beetje detoneert is de relatief dikke voorbumper, die de balans uit het profiel haalt. De spatborden zijn lekker fors aangezet en de wielen staan zo ver mogelijk op de hoeken.
Hoekige vormen
In het interieur van de Patriot domineren dezelfde harde kunststoffen als bij de Compass, sterker nog, de binnenkant van de Patriot is identiek. De hoekige vormen sluiten alleen veel beter aan bij de verwachtingen die de buitenkant wekt. Bovendien maakt het geheel afhankelijk van de kleurstelling een totaal andere indruk. Grijs/zwart is ronduit saai en beige/greige ziet er veel beter uit. De lederen bekleding in de Limitedversie doet er nog een schepje bovenop.
Ruimte biedt de Jeep Patriot voldoende, zowel voor vier tot eventueel vijf passagiers als voor de bagage. Alleen jammer dat losliggende bagagestukken driftig heen en weer schuiven over de harde plastic vloer.
Jeep levert twee varianten. De Limited, de meest luxueuze, is aan de buitenkant al herkenbaar aan de 18 inch lichtmetalen wielen, meegespoten stootranden, donkergetinte ruiten vanaf de B-stijl en mistlampen in de voorbumper. Zaken zoals een handbediende airco, radio/cd-speler, elektrische ruiten en spiegels zitten standaard op de Sportvariant. Het is typisch dat Jeep de front- en gordijnairbags direct monteert, maar voor zijairbags een meerprijs vraagt.
Caravanbezitters
Motorisch gezien is er geen verschil tussen de Compass en de Patriot. De 2,4 liter benzine beviel echter in de Compass ondanks zijn forse vermogen niet, maar de 2 liter CRD van Volkswagenorigine die in deze variant van de Patriot ligt, komt wel overtuigend over. De motor levert zoals vertrouwd 140 pk en een prettig koppel van 310 Nm tussen 1750 en 2500 tr/min. En daarmee worden vlotte prestaties neergezet: een top van 196 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 9,8 seconden. De handgeschakelde zesbak laat zich soepel bedienen, een automaat is niet op de diesel verkrijgbaar.
De 2.0 CRD is met 1 op 12,8 voor een SUV-model niet uitzonderlijk dorstig. Bovendien zorgt deze motor voor een ietwat gewijzigde gewichtsverdeling en daarmee scoort de Patriot ook beter bij de rechtuitstabiliteit, eveneens in vergelijking met de Compass. Voor caravanbezitters is deze Jeep een prima vervoermiddel. De auto mag een gewicht van 1500 kg trekken, een gewicht dat de meeste caravans niet halen.
De vraag is waarom Jeep nu ineens twee modellen in één segment brengt, de Patriot en de Compass. Er wordt verteld dat beide modellen tijdens een zogenaamde ”costumer clinic” zijn getoond en de stemming gelijk over beide auto’s was verdeeld. Toen is besloten zowel de Patriot als de Compass verder te ontwikkelen, waarbij alleen de carrosserie verschillend is.
Prijstechnisch ligt de Patriot fractioneel onder de Compass, al is de vanafprijs van 27.730 euro, die op internet wordt vermeld, een lokkertje. Dat is namelijk de Sport zonder airco. Met airco wordt de auto 1500 euro duurder. De Sport CRD kost 32.885 euro en de Limited is met 35.690 euro de duurste uit de stal.