Keurig en voornaam

Het aantal generaties van de Toyota Corolla is haast niet meer bij te houden. Overal in de wereld is dit type bekend. Toyota heeft echter zo veel verschillende modelvarianten op de markt gebracht dat de lijn volledig ontbreekt. De nieuwe Corolla sedan is met zijn lengte van 4,54 meter een forse auto die naadloos aan de onderkant het programma van de Avensis aanvult.

Tony Vos
19 October 2007 08:13Gewijzigd op 14 November 2020 05:12
Met de nieuwe sedan blijft de vertrouwde naam Corolla binnen het Toyotaprogramma behouden. Op dit moment alleen voor een uitermate keurige sedan. Foto’s Tony Vos
Met de nieuwe sedan blijft de vertrouwde naam Corolla binnen het Toyotaprogramma behouden. Op dit moment alleen voor een uitermate keurige sedan. Foto’s Tony Vos

De Corolla is op de Europese markt opgevolgd door de nieuwe Auris. Toch is dat slechts de halve waarheid. Recent heeft het merk de nieuwe Corolla sedan gelanceerd, een traditioneel model met een zakelijke potentie dat een brug legt naar de Avensis.Keurig en voornaam, zo kan de vormgeving het best worden gekenschetst. Precies zoals dat bij een Toyota Corolla sedan hoort. Geen frivoliteiten, maar een uitgebalanceerd design voor mensen die niet gaan voor uiterlijk vertoon. Het front toont enigszins chic door de chromen accenten op de grille. De heldere koplampen zijn ver om de hoek doorgetrokken en herbergen alle lichtfuncties met uitzondering van de mistlampen.

Het profiel loopt lichtjes naar achteren op, waarbij opvalt dat de daklijn aan de achterkant een bijna coupéachtige elegantie vertoont. Waar de auto aan voor- en zijkant fors en volwassen toont, is de achterzijde juist weer louter bescheidenheid. Een speels knikje in de achterlichtunits en de ronde reflectoren vormen hier de opvallende details. De bekende hoogwaardige afwerking straalt van het model af. Ook in die zin is de nieuwe Corolla sedan weer heel keurig.

Hetzelfde huis
Met de zogenaamde Smart Key gewoon op zak kan de bestuurder automatisch de portieren ontgrendelen. Direct bij het betreden van het interieur wordt duidelijk dat de nieuwe Corolla sedan en de Auris hatchback uit hetzelfde huis komen. Ook al is de interieurinrichting per model specifiek, diverse in het oog springende elementen zijn wel degelijk gelijk. Kijk maar naar het instrumentarium met ronde klokken die pas oplichten als de auto wordt gestart. Vanaf de Lunaversie kan dit met een startknop. De informatie wordt op meerdere niveaus gedeeltelijk digitaal weergegeven. Het in hoogte en diepte verstelbare stuur heeft drie spaken en is voorzien van verschillende bedieningsknoppen, onder meer voor de audio-installatie en de cruisecontrol. Ook dit is identiek aan de Auris.

Datzelfde geldt voor de indeling van de middenconsole. Twee ventilatieroosters zitten bovenin, met in het midden de schakelaar voor de alarmlichten, vervolgens de audio-installatie en daaronder de volledig automatische klimaatbeheersing. Wie het oog nog lager op de console laat vallen, ziet weer een duidelijk verschil. De Corolla heeft niet de van de Auris bekende brug met de hoger geplaatste versnellingspook. Het dashboardlichaam is specifiek voor de Corolla gemaakt, evenals de portierpanelen, die echter wel weer bekende elementen bevatten.

Ruimte
De auto is voorzien van een stel goede stoelen die afgestemd zijn op mensen van een zeer verschillend postuur. De zijdelingse steun is daardoor niet helemaal optimaal, maar de Corolla is niet direct het type auto waarmee men maximaal sportief door een bocht gaat. De ruimte op de achterbank is opvallend royaal, maar eigenlijk ook niet vreemd gezien de forse afmetingen. De bagageruimte heeft standaard een inhoud van 450 liter. De achterbankrugleuning is in twee delen neerklapbaar, waardoor de mogelijkheden verder toenemen. Hoe de Corolla ook bekeken wordt, alles klopt gewoon.

In Nederland is er op een sedan in dit segment geen stormloop. Toch kan de koper van een Corolla sedan kiezen uit drie uitrustingsvarianten, eventueel aangevuld met het Businesspakket, bestaande uit een dvd-navigatiesysteem met touchscreen en Bluetooth, zodat draadloos communiceren mogelijk is (1250 euro).

Daarnaast zijn er twee motoren voorhanden. De 1.6 16V met variabele kleptiming levert 124 pk en een koppel van 157 Nm bij 5200 tr/min. De auto komt hiermee in 10,4 seconden aan de 100 km/u en topt op 195 km/u. Behalve een handgeschakelde vijfbak is een vijftraps automaat leverbaar. De 2 liter commonrail diesel is standaard met een roetfilter uitgerust. Het vermogen van 127 pk ligt slechts fractioneel hoger, maar de diesel verslaat zijn benzinebroer met vlag en wimpel door zijn koppel van 300 Nm tussen 1800 en 2400 tr/min. De souplesse van de diesel, die nog wel enigszins hoorbaar nagelt, is groot, en dat is te merken aan de prestaties die met 200 km/u en 0-100 in 10,3 seconden net boven het benzineniveau eindigt. Het brandstofverbruik ligt in de praktijk op ongeveer 1 op 15. De handgeschakelde zesbak drijft hier de voorwielen aan.

Instructieboekje
Toyota kiest voor vertrouwde technieken met voor een McPhersonwielophanging en achter schroefveren en een torsieas. Dit levert een goedmoedig geheel op dat vooral op comfort is afgestemd. Met 2,60 meter heeft de Corolla ook een voldoende lange wielbasis. De stuurbekrachtiging is goed afgestemd, waardoor het een auto is waar iedere willekeurige automobilist direct mee wegrijdt. Alle bedieningen gaan voldoende licht en soepel, terwijl de meeste bedieningsorganen op de meest logische plekken te vinden zijn. Het instructieboek kan in zo’n geval netjes in het dashboardkastje blijven.

Spannend is de nieuwe Toyota Corolla sedan absoluut niet, maar zo is deze auto ook niet bedoeld. De prijslijst start bij 21.850 euro voor de 1.6 16V Terra. De diesel begint op het Sol uitrustingsniveau voor 28.250 euro en de Lunaversie vraagt een uitgave van 30.300 euro. Het topniveau is de Executive, met standaard onder meer lederen bekleding: 28.250 euro als benzine en 32.550 euro als diesel.

Toyota Corolla sedan 2.0 D-4D Luna

Waardering

  • perfecte afwerking, fijne en zuinige diesel, ruim
  • weinig fantasievol ontwerp, diesel af en toe hoorbaar

Techniek

Cilinderinhoud: 1998 cc; maximumvermogen: 93 kW/127 pk bij 3600 tpm; maximumkoppel: 300 Nm bij 1800-2400 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 10,3 seconden; topsnelheid: 200 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4540 mm; breedte: 1760 mm; hoogte: 1470 mm; wielbasis: 2600 mm; gewicht: 1385 kilogram; inhoud bagageruimte: 450 liter; brandstoftank: 55 liter; Toyota Corolla sedan 2.0 D-4D Luna: 30.300 euro.

Alternatieven

Ford Focus Futura 4-d 2.0 TDCi: 29.900 euro

Fantasievol vormgegeven sedanmodel dat bij lange na niet de populariteit kent van de hatchback of de wagon. Bijzonder goed onderstel en krachtige dieselmotor, eveneens standaard met roetfilter. Futura-uitvoering is behoorlijk compleet.

Mazda3 sedan CiTD hp Executive: 30.095 euro

Bijzonder gelijnde vierdeurssedan met een sportieve uitstraling. Lekker krachtige dieselmotor, die samengaat met een behoorlijk complete standaarduitrusting. Het onderstel is uitermate toegeeflijk en voldoende comfortabel.

Volkswagen Jetta Comfortline 1.9 TDI: 30.490 euro

Auto met chique uitstraling en kwaliteitsgevoel. Kan alleen in dit segment prijstechnisch niet mee, gezien de tamme dieselmotor en het bescheiden uitrustingsniveau. Wel een auto die als sedan redelijk waardevast blijft.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer