Aantal files vorig jaar sterk toegenomen
Het aantal files in Nederland is in 2001 sterk toegenomen. Dit blijkt uit de File Top-50 van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
In 2000 waren er in totaal 30.255 files in Nederland. In 2001 is dit aantal gestegen tot 34.785, een toename van meer dan 15 procent. Tussen 1999 en 2000 groeide het aantal files maar met 3 procent, maar het jaar daarvoor liet nog een stijging van 19 procent zien.
Niet alleen het aantal files steeg, maar ook de totale lengte van de stremmingen nam toe. In 2000 stond er in Nederland nog 103.300 kilometer file, in 2001 liep dat op met 10 procent op tot 114.725 kilometer.
Net als vorig jaar is de A2 tussen Culemborg en Everdingen weer de grootste boosdoener, gevolgd door het knooppunt Everdingen en het knooppunt Rottepolderplein op de A9.
Volgens een woordvoerder van Verkeer en Waterstaat werd de toename van het aantal files in 2001 vooral veroorzaakt door de economische groei en een toename van het aantal werkende personen. Ook wegwerkzaamheden hebben veel invloed op het ontstaan van files.
Volgens het Traffic Information Center (TIC) in Utrecht is het aantal files in het eerste halfjaar van 2002 afgenomen. Het TIC verklaart dit door de vakantiespreiding, de toename van extra rijstroken voor bussen en vrachtwagens en extra spitsstroken.
De Eigen Verladers Organisatie (EVO) vindt dat de spitsstroken, die minister De Boer versneld wil aanleggen, een lapmiddel zijn. Aanleg van doelgroepstroken voor vracht- en busverkeer zijn veel effectiever. De nieuwe filecijfers spreken volgens de EVO boekdelen: „In 2001 is het aantal files gestegen met meer dan 15 procent. Minister De Boer moet snel tot actie overgaan. Voorwaarde is dat het niet blijft bij een aanpak op korte termijn zoals doelgroepstroken. Oplossingen op de langere termijn in de vorm van wegverbreding blijven noodzakelijk.”
Volgens EVO is aanleg van spitsstroken absoluut geen structurele oplossing. Verbeterde doorstroming trekt juist extra verkeer aan. Forensen die nu de spits mijden vanwege de files, stappen vanaf 2003, wanneer de spitstroken klaar zijn, weer in de auto. Ook carpoolers zullen weer hun eigen auto gaan gebruiken. Dat extra verkeer genereert binnen de kortste keren nieuwe files, aldus de EVO.