Heineken is bijna overal
AMSTERDAM (ANP) – Heineken is de meest internationale brouwerij ter wereld. Er zijn weinig landen in de wereld waar het biermerk niet te krijgen is en het bedrijf heeft 115 brouwerijen in 65 landen. De belangrijkste markt is Europa, waar het concern meer dan de helft van zijn bier verkoopt.
Het bedrijf Heineken ontstond in 1863 toen Gerard Adriaan Heineken brouwerij ’De Hooiberg’ in Amsterdam kocht. Na een aantal jaar breidde de brouwerij uit en werd de naam gewijzigd in Heinekens Bierbrouwerij Maatschappij.In eerste instantie concentreerde het familiebedrijf zich vooral op de Nederlandse markt, maar na de Eerste Wereldoorlog begon Heineken, toen nog Heineken’s genoemd, zich steeds meer op het buitenland te richten. Begin jaren dertig, vlak nadat het verbod op alcoholconsumptie was opgeheven, kwam de eerste boot met Heineken bier aan in de Verenigde Staten. Sindsdien is Heineken het meest succesvolle importbiertje in de VS.
De eerste buitenlandse vestiging van Heineken kwam in Singapore te staan. Hier verkocht het bedrijf bier onder de naam Tiger. Hierna volgden Indonesië, Belgisch Congo en Egypte.
Alfred Henry (Freddy) Heineken zag in de jaren zestig de kracht van reclame en een sterk merk. Hij was verantwoordelijk voor het verdwijnen van de ’s achter Heineken. In 1968 fuseerde Heineken met de grootste concurrent, het eveneens Amsterdamse Amstelbier. Hierdoor, en door de overname van Brand in 1989, verworf Heineken in Nederland in de loop der jaren een marktaandeel van meer dan 50 procent.
Heineken is in de loop der tijd uigegroeid tot een sterk merk. Bekende slogans uit de keuken van het bedrijf zijn ’Heerlijk, helder, Heineken’ en het recente ’Biertje?’. De familie Heineken controleert via de Heineken Holding, opgericht door Freddy Heineken, nog steeds een kwart van de ruim 50 miljoen aandelen.
Van Boxmeer geeft sinds 2001 leiding aan het concern, dat inmiddels bijna 60.000 werknemers telt.