Unilever sluit kantoren in VS en Canada
NEW YORK (ANP) - Voedingsmiddelenproducent Unilever gaat enkele kantoren sluiten van zijn ijsactiviteiten in de Verenigde Staten en Canada. Daarbij gaan ongeveer honderd banen verloren, zo heeft Unilever donderdag bekendgemaakt.
Het gaat om kantoren in de Amerikaanse plaats Green Bay in de staat Wisconsin en Oakville in de Canadese provincie Ontario. De werkzaamheden die daar worden verricht, worden door Unilever verplaatst naar de Amerikaanse en de Canadese hoofdkantoren in respectievelijk Englewood Cliffs, New Jersey, en Toronto. In totaal zijn bij de reorganisatie 275 werknemers betrokken.Unilever zei dat de banen van mensen die werken in de ijsfabrieken geen gevaar lopen. De productie van het ijsmerk Ben & Jerry’s blijft gevestigd in Vermont, aldus Unilever.
In het Alblasserwaardse dorpje Giessenburg demonstreerden gisterochtend zo’n duizend werknemers van Unilever tegen hun werkgever. Aanleiding was de voorgenomen sluiting van drie Nederlandse fabrieken van het voedingsmiddelenconcern.
In het zalencentrum hadden zich niet alleen werknemers van de drie te sluiten fabrieken in Delft, Vlaardingen en Loosdrecht verzameld. Ook werknemers uit de vestigingen in Hellendoorn, Oss en Rotterdam waren met bussen naar de stakingsbijeenkomst gekomen.
Frans van de Veen van vakbond CNV riep de aanwezigen op tot solidariteit. Collega-vakbondsman Lucas Vermaat van FNV Bondgenoten zei „dat we ons niet op deze manier op een zijspoor laten zetten door rijke heren.” De vakbond wil dat Unilever een baangarantie afgeeft en eist dat er geen gedwongen ontslagen vallen. Het concern heeft al aangegeven geen baangarantie te geven, maar wil wel praten over een goed sociaal plan.
Paul Elshof van Food World, een adviesbureau dat namens FNV Unilever op de voet volgt, legde de werknemers uit waar de multinational de afgelopen jaren mee bezig is. „Unilever is wereldkampioen herstructureren en bezuinigen.” Had het bedrijf in Europa in 1981 nog 167.000 werknemers, dat zijn er nu nog maar 44.000. „Het is een soort anorexiabedrijf, dat continue bezig is de broekriem aan te halen.”
Volgens Elshof heeft Unilever het verlies aan omzet in vooral Europa aan zichzelf te danken. „Unilever is steeds meer handelaar in bedrijven geworden, aankopen en verkopen. Aan productinnovatie is veel te weinig gedaan.”
Elshof drukte de aanwezigen op het hart dat „het belangrijk is dat iedereen tot het bittere eind zich probeert te verzetten.”