Huis-aan-huisblad doet het goed
DEN HAAG - Huis-aan-huisbladen nemen in veel gebieden de eerste plaats in als belangrijkste bron van lokale informatie. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse NieuwsbladPers (NNP), dat donderdag werd gepresenteerd in het Haagse perscentrum Nieuwspoort.
De onderzoekers vroegen ruim 1800 mensen naar hun ervaringen met deze kranten.De NNP is de landelijke organisatie van lokale nieuwsmedia. Daaronder vallen ook de betaalde nieuwsbladen. Deze hebben het wat moeilijker. De groeiende concurrentie van internet en lokale televisie is daar onder meer debet aan.
Volgens de onderzoekers worden de lokale gedrukte media voornamelijk gezien als begrijpelijk, informatief en vertrouwd. Daar staat tegenover dat waarden als ”goed verzorgd” en ”overzichtelijk” onder druk staan.
Een andere conclusie in het onderzoek is dat de lokale printmedia veel kennis hebben van de lokale samenleving. Wel vragen burgers van deze kranten een actievere rol, zeker ten opzichte van de plaatselijke politiek. Naast het verstevigen van de sociale cohesie, is er behoefte aan een positie als luis in de pels in de lokale democratie.
Mogelijk dat dit ook multimedialer zou kunnen, want er bestaat onder de lezers een groeiende interesse in een dergelijk aanbod. Meer dan de helft van de lezers vindt het een (zeer) aantrekkelijk idee als nieuwsberichten ook via internet beschikbaar zouden zijn.
Ruim zeven op de tien Nederlanders lezen dagelijks een dagblad. In totaal zijn dat 9,6 miljoen lezers. Dat blijkt uit gisteravond gepubliceerde cijfers van NOM Printmonitor. De betaalde dagbladen blijken goed voor een dagelijks bereik van 63 procent. Met de gratis titels erbij komt het bereik van dagbladen uit op 71 procent.