Culturele diversiteit op werkvloer levert winst op
Verschillende culturen in één team op de werkvloer kunnen zorgen voor meer creativiteit en betere prestaties, stelt Hans Leentjes. Maar wanneer gaan werkgevers de kracht van culturele diversiteit beter inzetten?
Het gaat de laatste tijd in de media regelmatig over de Nederlandse gezapigheid. Bedrijven innoveren te weinig. Werknemers zijn niet ambitieus genoeg. En startende ondernemers zijn te weinig gericht op groei. Minister-president Balkenende vatte dit onlangs samen onder de noemer ”zesjescultuur”.Kans
Het Nederlandse bedrijfsleven ziet een uitgelezen kans over het hoofd om het rapportcijfer dat de premier de BV Nederland geeft, op te krikken, namelijk het op waarde schatten van mensen met een andere culturele achtergrond. Het kan helpen bij het verhogen van de creativiteit en het prestatievermogen van een organisatie om bewust te werken met teams die verschillende culturen vertegenwoordigen. Bovendien geven werknemers van allochtone komaf bijna zonder uitzondering aan dat zij werkgevers iets extra’s te bieden hebben. Mensen uit andere culturen moeten integreren, ook op het werk. Maar dat betekent niet dat ze zo veel mogelijk op ’ons’ moeten gaan lijken. Juist het benutten van de verschillen tussen mensen levert kansen op. Dit alles blijkt uit een grootscheeps onderzoek van Manpower.
Dat werknemers met een andere cultuur iets extra’s te bieden hebben, is heel aannemelijk. Als je van jongs af aan gewend bent te pendelen tussen twee culturen, ontwikkel je een ongekende flexibiliteit en leer je hoe belangrijk het is om je in te leven in anderen. Je wordt immers gedwongen om stil te staan bij de verschillen tussen jou en de ander en je continu af te vragen of je die ander wel goed begrijpt. Flexibiliteit en inlevingsvermogen zijn competenties die in veel functies van grote waarde zijn. Uit het onderzoek van Manpower blijkt bovendien dat veel werknemers uit andere culturen ambitieuzer zijn en meer van zichzelf eisen dan werknemers van autochtone komaf.
Invalshoek
Maar hoe bewust allochtonen zich ook zijn van hun eigen kwaliteiten, ze worden door werkgevers vaak onvoldoende gezien. Er wordt nog te weinig waarde gehecht aan de meerwaarde die diversiteit op de werkvloer kan brengen. We benaderen de zaken nog te vaak vanuit één en dezelfde invalshoek en dat is een gemiste kans. We kunnen juist veel verder komen als we leren de verschillen tussen mensen te erkennen, te respecteren en te benutten. Op die manier kunnen in bedrijven de creativiteit, het innovatief vermogen en onze resultaten verbeteren.
Hoe zal het verder gaan met de multiculturele arbeidsmarkt? Ik verwacht dat de wal het schip gaat keren. Naarmate de krapte op de arbeidsmarkt verder toeneemt en de roep om ambitie, drive en creativiteit luider wordt, zullen werkgevers steeds beter naar mensen met een andere culturele achtergrond gaan kijken en zich realiseren welke kansen diversiteit kan bieden. Werkgevers die slim zijn, wachten echter niet af maar zorgen dat ze vooroplopen. Zij beginnen nu met het verzilveren van ons multicultureel kapitaal.
De auteur is algemeen directeur van de uitzendorganisatie Manpower Nederland