Jumbo meest klantvriendelijke bedrijf
AMSTERDAM (ANP) – Jumbo Supermarkten is het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland. De supermarktketen liet BOL.com en Ikea achter zich. Dat is de uitkomst van een raadpleging van marktonderzoeksbureau MarketResponse onder 3000 Nederlanders die dinsdag bekend is gemaakt.
De Nederlandse consument omschrijft Jumbo als „persoonlijk, mensgericht en niet gefocust op geld". In het juryrapport staat: „Opvallend is dat dezelfde onvriendelijke medewerkers bij Konmar supervriendelijk en betrokken zijn nu Jumbo daar het bedrijf heeft overgenomen".Jumbo begon in 1921 als ’J.H. van Eerdt, groothandel in koloniale waren’. Later wordt de naam Van Eerdt gewijzigd in ’Van Eerd’. Als de huidige topman Karel van Eerd in 1979 zijn vader opvolgt is de economische situatie ongunstig voor veel winkeleigenaren. Ze redden het niet en geven Van Eerd carte blanche. Daarmee opent Jumbo haar eerste winkels.
Het bedrijf ontwikkelt in de jaren negentig de bekende formule van ’7 Dagelijkse Zekerheden’. In 2002 verdwijnt de familienaam uit de bedrijfsnaam en ontstaat Jumbo Supermarkten.
Het succes duurt voort. Zo opende Jumbo onlangs zijn honderdste winkel. Bovendien werd dit jaar gevierd dat Karel van Eerd, de man die Jumbo Supermarkten oprichtte, vijftig jaar bij het bedrijf is. In 2006 behaalde Jumbo een omzet van 972 miljoen euro. Het bedrijf had vorig jaar een marktaandeel van 4,2 procent.