Dordrecht krijgt helihaven voor zakenlieden
Een nieuw kantorenpark in Dordrecht, dat wordt gebouwd langs de A16, krijgt een eigen haven voor helikopters. „Als zakenlieden ’s ochtends vertrekken voor een vergadering van twee uur in het Ruhrgebied, kunnen ze voor de lunch weer terug zijn”, zegt directeur Aert van der Goes van Heli-Support, het bedrijf dat de bouw van de helihaven begeleidt.
Een taluud van enkele meters hoog, met een verharde oppervlakte van 12 bij 12 meter. Op de tekentafel oogt de helihaven eenvoudig. Maar de realisatie is minder gemakkelijk, aldus Van der Goes. Er zitten allerlei juridische haken en ogen aan het plan.
Van der Goes is nauw betrokken bij de bouw van een helihaven in het Dordtse kantorenpark Amstelwijck. De landingsplaats voor helikopters komt bij het nieuwe hoofdkantoor van Trust Computers te liggen, op 100 meter afstand van de rijksweg A16.
Het is de bedoeling dat de helihaven eind dit jaar wordt opgeleverd. In het begin zal alleen Trust Computers er gebruik van maken, maar later kunnen ook andere bedrijven op Amstelwijck helikopters inzetten voor het vervoer van managers, directieleden en belangrijke cliënten. Trust Computers schaft zelf geen heli aan, maar huurt die van een helikopterverhuurbedrijf.
Het gemeentebestuur van Dordrecht is inmiddels akkoord met de aanleg van de haven. Jaarlijks mag er in totaal 100 keer worden geland en 100 keer worden opgestegen. Het wachten is nu nog op groen licht van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
Tijdens de inspraakprocedure werd het bezwaar geopperd dat de helihaven te dicht bij de snelweg zou liggen. Rijkswaterstaat vreesde dat de opstijgende en landende heli’s te veel de aandacht van automobilisten zouden trekken. Reden voor Van der Goes om het platform nog enkele tientallen meters op te schuiven.
Voor het kiezen van een geschikte plaats voor een helihaven zijn nauwelijks objectieve maatstaven aan te leggen, aldus de directeur van Heli-Support in Ulvenhout. „Mensen denken vaak dat een aanvliegroute voor heli’s overbodig is. Het tegendeel is het geval. Je hebt twee denkbeeldige tunnels nodig om op de plaats van bestemming te komen. Recht naar beneden landen doen piloten in principe nooit.”
Wel is van belang dat de helikopters niet zorgen voor een al te hoge geluidsbelasting. Van der Goes heeft in opdracht van het gemeentebestuur van Dordt daarom extra onderzoek laten uitvoeren naar de geluidscontouren. Volgens hem is het uitgesloten dat woonwijken herrie ondervinden van laag overvliegende heli’s.
Computers Trust heeft niet overwogen een landingsplaats op het dak van het kantoor aan te leggen. Volgens Van der Goes is dat niet aan de orde geweest. „Daarvoor is speciale wetgeving ontworpen. Zowel de landingsplaats als de helikopters die er landen, moeten aan allerlei voorwaarden voldoen. Het platform moet bijvoorbeeld extra verhoogd zijn, terwijl de helikopters voorzien moeten zijn van minimaal twee motoren.”
Maar tweemotorige helikopters, zogenaamde twins, vliegen er voor het zakelijk verkeer in Nederland niet. Alleen de heli’s van de politie en de traumahelikopters van de ANWB zijn uitgerust met twee motoren. „Zulke kisten zijn voor bedrijven te duur. Je moet al gauw denken aan een bedrag van 1 tot 2 miljoen euro. ABN heeft het nog overwogen bij de bouw van het nieuwe kantoor in Amsterdam. Maar de bank heeft er uiteindelijk toch van afgezien.”
Met de komst van zakelijk heliverkeer naar de stad neemt Dordrecht een vooruitstrevende positie in. Volgens Van der Goes is deze vorm van mobiliteit nog nauwelijks ontwikkeld. Hij kent slechts zes bedrijven die over een eigen helikopter beschikken. De meeste hebben een eenmotorige Robinson 22. De kosten van die tweepersoonsheli bedragen zo’n 150.000 euro.
Ongeveer dertig kantoren hebben toegang tot een helihaven. Van der Goes verwacht dat dit aantal de komende jaren zal toenemen. „De grote voordelen liggen op vluchten binnen een straal van 100 tot 500 kilometer. De tijdwinst voor managers die zich verplaatsen per heli is enorm. Zeker als je de tijd erbij optelt die je niet in een file hoeft te staan.”