PCM stoot dagblad Het Parool af
PCM Uitgevers stopt met het dagblad Het Parool, de huis–aan–huis krant Weekmedia en uitgeverij Crosspoints. Als voor deze bedrijfsonderdelen geen koper wordt gevonden, verliezen ongeveer 350 mensen hun baan. De raad van bestuur maakte dinsdag bekend „het voortzetten van de publicatie van Het Parool binnen de eigen onderneming niet langer verantwoord te achten”.
De Amsterdamse krant kampt al jaren met verliezen. Het Parool krijgt nog wel de gelegenheid voor 15 november het plan voor de verzelfstandiging rond te krijgen. De krant kondigde eerder al aan uit het uitgeversconcern te stappen. Hoofdredacteur E. van Gruijthuijsen van Het Parool is „blij” met de aankondiging van PCM. „Eindelijk is er officieel duidelijkheid.”
Als PCM rond 15 november instemt met het plan van de krant, krijgt Het Parool tot eind december de tijd om het verder uit te werken. Als het uitgeversconcern er geen heil in ziet, dan gaat de stekker er volgend jaar alsnog uit. In totaal verliezen 280 mensen dan hun baan; 128 bij Het Parool, 44 bij Weekmedia en 108 ’overig’. De hoofdredacteur van Het Parool benadrukt dat er ruime belangstelling van meerdere overnamekandidaten is voor de Amsterdamse krant. Bestuursvoorzitter C. Smaling van PCM vertelde dinsdag dat de positie van Het Parool binnen PCM niet meer te houden was. „Het is dan onze sociale en arbeidsrechterlijke plicht om naar mogelijkheden te zoeken de werkgelegenheid te behouden.”
Hij geeft toe dat het „wellicht een merkwaardige situatie” is: Het Parool moet met plannen komen om weer een winstgevende krant te worden terwijl de uitgever het blad mogelijk verkoopt aan een concurrent. Over een overnamebedrag doet de bestuursvoorzitter geen uitspraken. „Maar er is geen weg terug”, zegt Smaling. Het dagblad heeft een oplage van 89.556 exemplaren.
Bij andere PCM–kranten, Algemeen Dagblad en Trouw, loopt het personeelsbestand terug. Met ongeveer „vijf tot tien man” bij de twee kranten, aldus een woordvoerder van PCM. Het Algemeen Dagblad gaat de komende drie jaar met zo’n 9 miljoen euro bezuinigen en op commercieel gebied samenwerken met de regionale krant het Rotterdams Dagblad.
De bezuinigingen bij Trouw zijn ongeveer van dezelfde orde, maar over het bedrag deed bestuursvoorzitter Smaling geen uitspraak. De krant moet tegelijkertijd de omzet verhogen. Trouw–hoofdredacteur F. van Exter wil dat bereiken door te snijden in de ’bureaucratische ballast’, dus door de organisatie centraler te sturen. Van Exter verwacht dat zijn lezers niets merken van de bezuinigingen.
Voor uitgeverij Crosspoints, van onder meer Carp en ON, moet voor 1 november een koper komen, anders wordt ze opgeheven. De 75 medewerkers verliezen dan hun baan. Eenzelfde situatie geldt voor de huis–aan–huis tak van Het Parool: Weekmedia. De PCM–top vindt „het voortzetten van deze publicaties binnen de eigen onderneming niet langer verantwoord.” De Volkskrant en NRC Handelsblad presteren volgens de PCM–leiding naar behoren.
De betrokken vakbonden (FNV Kiem, NVJ, De Unie en CNV Media) trekken samen op met de centrale ondernemingsraad (COR) van PCM. Deze, volgens hen unieke, samenwerking heeft tot doel een dreigend collectief ontslag af te wenden. In een brief aan de PCM–leiding dringen zij er op aan die dreiging af te wenden en alles op alles te zetten de verschillende verzelfstandigingsplannen te laten slagen.