Trek meer geld uit voor kwaliteit openbaar vervoer
De enige manier om mensen ertoe te verleiden te kiezen voor de trein of het lokale openbaar vervoer is te zorgen voor een betere kwaliteit, stelt Rikus Spithorst in reactie op de plannen van het kabinet.
Veel valt er nog niet te zeggen over wat de Miljoenennota nu precies betekent voor het openbaar vervoer in Nederland. Een zinnetje in de Troonrede, een paar opmerkingen in de algemene beschouwingen in de Kamer. Ach, ik zeg maar zo: Praatjes vullen geen gaatjes. In ieder geval jaag je mensen niet het openbaar vervoer in door de auto duurder te maken. Het beruchte kwartje van Kok leidde in het geheel niet tot minder autogebruik.Gratis ov
Er wordt een paar honderd miljoen uitgetrokken, maar een aanzienlijk deel daarvan wordt besteed aan gratis openbaar vervoer voor ouderen. Maar eerder al werd duidelijk dat de prijs voor reizigers geen zwaarwegend argument is bij hun keuze. Het moet gaan om de kwaliteit. Rijdt de bus regelmatig, en ook in dunbevolkte gebieden? Komt de trein op tijd en kunnen we zitten? Is het sociaal wel veilig? Dáár gaat het om. En als we zéggen dat het ov belangrijk is en beter moet, dan dienen we ook onze portemonnee te trekken. En de Haagse politiek beheert onze portemonnee. Daar wordt het geld verdeeld dat de belastingbetaler heeft opgebracht. Namens ons allemaal.
Er is meer geld nodig voor de dagelijkse exploitatie van het ov. Want helemaal kostendekkend wordt het nooit. Dat is ook niet erg. Zeker in de stillere gebieden is het nodig het busvervoer te verbeteren. Maar ook in de grote steden kunnen tram, bus en metro wel wat vaker rijden, zodat nóg meer mensen daar de auto laten staan. Maar behalve de dagelijkse exploitatie, moet ook de infrastructuur beter. We kijken daarom vooral nieuwsgierig uit naar wat het Meerjaren Investeringsprogramma Ruimte en Transport (MIRT) ons zal brengen. In het MIRT stelt de regering de investeringen voor de langere termijn vast.
Storingen
Verder is veel geld nodig om tot die noodzakelijke stap vooruit te komen. Vooral om de desolate toestand van ons spoorwegnet te bestrijden. Computerstoringen bij beheerder ProRail leggen regelmatig het verkeer in grote delen van het land plat, wissels en bovenleidingen gaan vaak kapot en er moet een nieuw seinsysteem komen waardoor de treinen elkaar sneller kunnen opvolgen, zodat de capaciteit van het net groter wordt. En op drukke trajecten moeten er gewoon sporen en perrons bij.
Geen goedkope grap! Maar gewoon een zak geld neersmijten alleen is niet de oplossing. Er moet ook worden gekeken of dat geld wel op een deskundige manier wordt besteed. Daarom zijn wij zeer ingenomen met het besluit van minister Eurlings om een onafhankelijk onderzoek in te stellen naar het functioneren van ProRail. Want verstandige mensen aan het roer: dat is nog belangrijker dan een stapel bankbiljetten.
De auteur is landelijk secretaris van reizigersvereniging Rover.