Wilders heeft wellicht een theocratisch punt
Het is met een zekere angst dat ik het onderstaande schrijf. De ervaring heeft mij immers helaas geleerd dat je als je -zeker op het punt dat ik aansnijd- je hoofd boven het maaiveld uitsteekt, neergesabeld wordt, ook binnen de gereformeerde gezindte. In gedachten zie ik mijn mailbox al vollopen met heftige reacties.
Dat ik het er toch op waag, heeft te maken met het feit dat het Bijbels-theologisch en gereformeerd-historisch om een uiterst aangelegen zaak gaat. Een zaak die wezenlijk is voor de gereformeerd bevindelijken.Het is alweer enige tijd geleden dat het boegbeeld van de PVV, Wilders, in zijn campagne tegen de islamisering van de Nederlandse maatschappij de vergelijking trok tussen ”Mein Kampf” van Adolf Hitler en de Koran en op grond hiervan tot het voorstel kwam om het islamitische heilige boek te verbieden. Een tsunami van afschuw was het gevolg.
Met dit voorstel zou de intolerantie ten top zijn gestegen. Wilders’ voorstel zou het einde van de godsdienstvrijheid in Nederland inluiden. Nu de Koran, een volgende keer de Bijbel. Indirect zou het voortbestaan van het christendom, en zeker van de gereformeerde gezindte, op het spel staan. Alsof er in het Nieuwe Testament ook maar één haat- en verderftekst zou staan!
Laat ik om alle misstanden zo veel mogelijk te voorkomen met alle nadruk vooropstellen dat ik geen aanhanger ben van Wilders, noch van veel van zijn opvattingen.
Wat ik evenwel met kracht wil bepleiten, is inzichten en opvattingen, van wie dan ook, op hun intrinsieke waarde te beoordelen. Om het heel eenvoudig te zeggen: men moet zaken van personen scheiden.
Het kan zijn dat iemand geen hoge dunk van Wilders heeft. Maar als zo iemand redeneert: Omdat Wilders het zegt kan het nooit goed zijn, is hij per definitie net zo slecht als dat men denkt dat de PVV-voorman is. Om het vervolgens nog maar niet over het onchristelijke van zo’n handelwijze te hebben.
Tegenovergesteld effect
Wie het gedrag in de politieke arena nuchter analyseert, kan zich niet aan de indruk onttrekken dat men van links tot rechts met blindheid geslagen is. Als Wilders iets zegt, haast schier iedereen zich om zich publiekelijk van zijn uitlatingen te distantiëren. Je zou eens van discriminatie en intolerantie beschuldigd worden…
Ondertussen lacht Wilders in zijn vuistje en telt hij zijn verkiezingswinst uit. De extreme en ook wel bizarre bewoordingen die hij gewoonlijk bezigt, vormen immers soms de tot tegenspraak prikkelende verpakking van zaken waarmee hij een punt heeft.
In hun angst of kortzichtigheid zien politici hier blijkbaar veelal overheen, maar de goegemeente voelt intuïtief aan dat er een kern van waarheid in zit. Hoe harder politici het waarheidselement in de soms platvloerse en aanstootgevende presentatie van Wilders negeren of zelfs ontkennen, hoe meer het grote publiek zich onbegrepen en zelfs in de steek gelaten voelt, met als gevolg dat het in de armen van de PVV gedreven wordt. Onbewust sorteren de bestrijders van Wilders dus het tegenovergestelde effect van wat zij beogen.
Hoog tijd
Het wordt hoog tijd dat de punten die Wilders heeft, positief door andere politici worden opgepakt. Nog beter zou het zijn als zijn tegenspelers hem vóór waren. Ook christelijke politici.
Geldt dit ook voor de genoemde vergelijking van de Koran met ”Mein Kampf” en de gemaakte gevolgtrekking? Dat ligt eraan of de vergelijking klopt of niet. De ideeën die Hitler in zijn boek ontvouwde, hebben miljoenen Joden en anderen het leven gekost. Dat is de reden dat het in Nederland verboden is. Wilders stelt dat de Koran ook een haatzaaiend en tot geweld oproepend geschrift is. Als hij daarin gelijk heeft, is zijn stelling onloochenbaar.
Nu is het probleem dat er verschillend over de inhoud van de Koran en de interpretatie daarvan gedacht wordt. Velen -tot in deze krant toe- willen ons doen geloven dat de islam een vreedzame godsdienst is en dat er geen passages in de Koran staan waarin haat en geweld gepredikt worden jegens niet-islamieten.
Andere wetenschappelijke onderzoekers en ex-moslims zeggen daarentegen dat dit wel degelijk het geval is.
Als zij gelijk hebben, behoudt Wilders zijn punt. Dan is de Koran schadelijk voor de gezondheid van de Nederlandse bevolking.
Hoe het ook zij met de Koran, de Bijbel en de gereformeerde traditie zijn duidelijk als het gaat om andere godsdiensten. Daarin worden ingebeelde, dus valse goden vereerd en gediend. Voor de openlijke uitoefening daarvan is Bijbels gezien geen plaats.
Ironie
Tot in deze krant toe zijn en worden pleidooien gevoerd om de Allah van de Koran met de God van de Bijbel gelijk te stellen. Wie dat doet, moet zich echter terdege realiseren dat dit in flagrante strijd met de gereformeerde traditie is. Het is de ironie van de geschiedenis dat Wilders wellicht -onbewust- een theocratisch punt heeft.
De auteur is predikant van de hersteld hervormde gemeente te Urk en bijzonder hoogleraar aan de VU te Amsterdam vanwege de Hersteld Hervormde Kerk. Reageren aan scribent? Goedbekeken@refdag.nl.