50PlusBeurs in teken avontuur
UTRECHT - „Informatie, amusement en voordeel”, vormen de hoofdmoot van de 50PlusBeurs. Verdieping komt minder aan bod. Woensdag ging de vijftiende editie in de Utrechtse Jaarbeurs van start. Met het thema ”Het leven is een avontuur”.
Na de afsluiting van het evenement, zondag, zullen naar verwachting een kleine 100.000 mensen langs de 600 stands zijn geschuifeld.Beursdirecteur Alexander van de Kerkhof bedacht de formule van het publieksevenement in 1993 om het Europees Jaar van de Ouderen luister bij te zetten. Zo’n 8000 bezoekers kwamen in dat jaar op de zestig stands af. „Veel bedrijven aarzelden destijds om hun gezicht op de 50PlusBeurs te laten zien”, herinnert de initiatiefnemer zich. „Ze waren bang voor imagoschade. Het beeld van een looprekjesbeurs leefde toen sterk.”
Waarin onderscheidt de huidige beurs zich van vroegere edities?
„Vroeger hadden we bijvoorbeeld geen auto’s, cosmetica en mode. Vandaag de dag is het een lifestylebeurs. Je vindt er vrijwel alles wat voor het leven nodig is, maar geen producten als kinderwagens. Het aanbod is gevarieerder dan voorheen. Vergelijk het met de supermarkt die vijf soorten pindakaas aanbiedt.”
Op welke senioren richt de beurs zich met name?
„Op actieve plussers. De gemiddelde leeftijd is 61. Standhouders hopen vooral te verdienen aan de groep tussen 50 en 65 jaar. Mensen met een tweede huis, derde vrouw, vierde auto en vijfde vakantie. Dit beeld klopt ten dele. De meeste 50-plussers zijn gewone mensen die leuke dingen willen doen. De beurs biedt elk wat wils, ook senioren die om informatie over zorg en welzijn of sta-opstoelen verlegen zitten.”
Is het niet makkelijk geld verdienen aan deze doelgroep?
„Nee, het beeld van de arme oude vrouw die op een beurs in een opwelling een koffiezetapparaat koopt, klopt niet. Senioren zijn ervaren consumenten, ze kennen de waarde van geld.”
De senior van vandaag is rijk en geeft zijn geld graag uit. Waar is de aandacht voor stille armoede?
„De jonge oudere is rijker dan vroeger. En besteedt meer voor zichzelf, in plaats van zijn geld enkel voor de kinderen te reserveren. Mensen met een AOW’tje hebben minder te makken, ook op de beurs. We proberen hen tegemoet te komen met busvervoer inclusief entree voor 15 euro.”
Genieten van het leven lijkt centraal te staan op de beurs, getuige het thema. Brengt u nog een zekere verdieping aan?”
„Informatie over vakantie en luxegoederen om het leven te veraangenamen nemen het grootste deel in beslag, maar er is ook plek ingeruimd voor non-profit- en vrijwilligersorganisaties. Bezoekers kunnen op het politieke plein in debat met politici gaan.”
Zes beurshallen, 600 stands op 50.000 vierkante meter. Waar stopt dit?
„Veel zal er niet bijkomen. Ik ga het zoeken in verbetering van de presentatie en wellicht in meer variatie van het bestaande aanbod. Het streven blijft bezoekers zo volledig mogelijk te informeren.”