Comfort in C4 Picasso met hoofdletter geschreven
Vrijwel alles wat aan te merken was op de Citroën Xsara Picasso is bij de ontwikkeling van de nieuwe C4 Picasso bij de hoorns gevat. Geen slecht uitzicht meer door te dikke raamstijlen, een betere afleesbaarheid van het dashboard en nog meer comfort en binnenruimte.
Er bestaan twee carrosserievarianten, de zevenzits Grand Picasso en de kortere vijfzitter die aan de achterzijde een compleet eigen vormgeving heeft. De kleinste van het stel is beslist ruim met een minimaal bagagevolume van 500 liter, dat door het verschuiven van de drie stoelen achterin groeit naar 605 liter en na het neerklappen maar liefst toeneemt tot 1734 liter met een nagenoeg vlakke laadvloer. Functionaliteit ten top. Fijn ook dat de drie stoelen nooit meer uit de auto genomen hoeven worden. Ze bieden een prima zit. Voorpassagiers worden op dit gebied nog eens extra verwend met forse stoelen die goed verstelbaar zijn en het comfort van de auto alleen maar verhogen.Digitaal instrumentarium
Bijzonder is de ver in het dak doorgetrokken voorruit. Een aardige vinding met zowel voor- als nadelen. Bij hoog opgehangen stoplichten heeft de bestuurder een prima zicht en bovendien komt er meer licht in het interieur, wat prettig is bij somber weer. Maar zodra de zon ook maar een beetje schijnt, is dit te veel van het goede en wordt de rolhoes bij wijze van zonwering in stelling gebracht.
De auto bezit een serieus ogend dashboard met keurig in het midden het volledig digitaal uitgevoerde instrumentarium. Hoewel de display wellicht erg veel informatie op afstand biedt, is het belangrijkste onderdeel, de snelheidsmeter, in een oogopslag afleesbaar. De versnellingspook is goed geplaatst op een uitloper van het dashboard. Daarmee vervalt het extra, gekoelde dashboardkastje dat we bij de varianten met gerobotiseerde versnellingsbak zien.
De C4 Picasso heeft een automatische parkeerrem. Erg handig omdat de berijder daar geen omkijken meer naar heeft. Jammer dat bij wegrijden nadrukkelijk te voelen is dat de rem is aangetrokken. Via de boordcomputer kan de handrem permanent op handmatig worden gezet.
Prima stabiliteit
Comfort wordt in deze auto met een hoofdletter geschreven, zo zelfs dat sommige gebruikers de Picasso wellicht té comfortabel vinden. Comfortminnaars roemen de Picasso juist op dit punt. Het onderstel van de C4 Picasso verdient een hoog cijfer, met pseudo-McPherson veerpoten voor en getrokken draagarmen achter. De auto heeft een prima stabiliteit, ook als de oostgrenzen worden gepasseerd, maar blinkt vooral uit door de uitstekende manier waarop hij oneffenheden verwerkt, of deze nu groot of klein zijn. Met name dat laatste aspect maakt het rijden met de Picasso tot een ontspannen bezigheid en daardoor vergeven we hem graag een paar kleinere onvolkomenheden.
De Ligne Prestige-uitvoering staat op de tweede trap en heeft onder meer airco met gescheiden temperatuurregeling, radio/cd-speler met stuurwielbediening, een gekoeld dashboardkastje en 16 inch wielen. Alles wat verder ’noodzakelijk’ is, zit al op de basisversie (Séduction).
Lekker soepel
De 1,8 liter 16V benzinemotor verrast. De Picasso weegt 1.445 kg, maar daar heeft de 125 pk sterke krachtbron vooral door zijn koppel van 170 Nm niet zo’n probleem mee. De 4 cilinder reageert lekker soepel op het gaspedaal en presteert beslist naar behoren met een top van 185 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 12,7 seconden. Niemand zal daaraan te kort komen. Bovendien is deze Picasso met een trekgewicht van 1.500 kg prima geschikt als caravantrekker. Jammer alleen dat het praktijkverbruik rond de 1 op 10 blijft hangen. De Citroën C4 Picasso start bij 24.990 euro en kost als 1.8 16V Prestige 26.700 euro.