Opinie

Bereikbaarheid binnenstad groot probleem

Volgens E. Hamming ondervinden winkeliers in binnensteden dagelijks schade van een slechte bereikbaarheid voor bevoorrading, medewerkers en klanten.

10 September 2007 10:45Gewijzigd op 14 November 2020 05:05
„Gemeenten moeten in overleg met de detailhandel met een andere blik naar bevoorrading gaan kijken.” Foto Paul Dijkstra
„Gemeenten moeten in overleg met de detailhandel met een andere blik naar bevoorrading gaan kijken.” Foto Paul Dijkstra

Verschillende lokale regels maken het steeds moeilijker om producten op tijd in de schappen te krijgen. Strenge laad- en lostijden, de verschillende eisen aan voertuigen, milieuzones en geluidslimieten zorgen voor extra logistieke kosten van maar liefst 500 miljoen euro per jaar.In veel gemeenten mogen winkels niet door lange vrachtauto’s worden bevoorraad. Dit heeft tot gevolg dat winkels met meerdere kleine vrachtauto’s moeten worden bevoorraad. Ook hebben venstertijden soms tot gevolg dat vrachtauto’s aan de rand van de stad moeten wachten tot zij het centrum in mogen.

Inefficiënt
Daarbovenop komen nog eens de milieuzones die vele steden op dit moment invoeren. Hele steden worden afgesloten voor bevoorradend verkeer. De regels zijn niet alleen inefficiënt, maar ook nog eens per gemeente verschillend en er wordt bij invoering geen rekening gehouden met de economische effecten. Zo ontstaan voor winkeliers hogere kosten, waarmee uiteindelijk ook de consument wordt geconfronteerd.

Gemeenten moeten daarom in overleg met de detailhandel met een andere blik naar bevoorrading gaan kijken. Logistiek draait immers om efficiëntie. Efficiënte bevoorrading betekent minder vrachtauto’s, die minder lang in de binnenstad zijn. Het Platform Detailhandel Nederland wil dat winkelbedrijven die de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd in geluidsarme distributiemiddelen, ook buiten de venstertijden mogen bevoorraden.

De detailhandel heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in innovatieve, efficiënte oplossingen zoals het maken van collectieve afspraken over bevoorrading en het stadsboxproject, waarbij één vrachtauto meer winkels bevoorraadt. Graag zouden wij in samenwerking met overheden deze projecten en andere projecten verder willen uitwerken.

Parkeren
Een goede binnenstad wordt niet alleen efficiënt bevoorraad, maar is ook goed bereikbaar voor consumenten. Helaas zijn steden voor hen steeds moeilijker te bereiken. En met bereikbaar doel ik niet alleen op het bereiken van het centrum met de auto, maar ook op het parkeren. De parkeertarieven zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Dit is echter niet vertaald in meer parkeerplaatsen, betere service of andere alternatieven. Parkeren is een melkkoe geworden. Parkeergelden moeten zichtbaar ten goede komen aan bereikbaarheid en parkeervoorzieningen. Verder is het verbazend dat klanten in parkeergarages nog steeds niet per minuut kunnen betalen.

Een goed onderhoud van de openbare ruimte is iets wat winkeliers volledig onderschrijven. Zij ondervinden vaak dat werkzaamheden aan de openbare ruimte slecht of niet worden aangekondigd. En daarbij neemt dit meer tijd in beslag dan vooraf is aangegeven. Wij dringen aan op een duidelijke procedure bij werkzaamheden in de openbare ruimte en een economische effectrapportage zodat winkeliers zich hierop kunnen voorbereiden. Het Platform Detailhandel Nederland wil graag met het ministerie van Economische Zaken over een compensatiemodel praten waarmee winkeliers tegemoet wordt gekomen bij schade door werkzaamheden.

De auteur is covoorzitter van het Platform Detailhandel Nederland.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer