Economie

Oud-staatssecretaris Ross kiest bewust

PUTTEN (ANP) - Oud-staatssecretaris Ross wordt de nieuwe voorzitter van de Stichting Ik Kies Bewust.

7 September 2007 20:45Gewijzigd op 14 November 2020 05:05

De stichting wil middels het Ik Kies Bewust-logo de consument stimuleren een gezondere keuze te maken bij het boodschappen doen. Ruim 1500 producten, waaronder Becel, Cup-a-soup en Slankie, voeren het logo op hun verpakking.„Een uitgebalanceerde leefstijl is van groot maatschappelijk belang”, aldus Ross donderdag bij de bekendmaking van haar benoeming. „Ik merk zelf dat kinderen steeds meer bepalen wat er in het karretje komt te liggen”, aldus de moeder van drie kinderen.

Ross sluit dan ook niet uit dat de stichting een partnerschap aangaat om speciaal voorlichting op scholen te geven. Maandag begint een mediacampagne.

De Plussupermarkt in Putten heeft zijn winkelvloer ingericht naar het Ik Kies Bewust-logo. Die producten die aan de gestelde criteria voldoen en het logo mogen voeren, worden extra benadrukt met een feloranje gekleurde flyer aan het schap.

Volgens Dennis Dee, eigenaar van de supermarkt, is er een enorme behoefte aan gezonde producten. „Je merkt dat de klant bewust aan het winkelen is en soms een bepaald product zoekt.” „Het logo vergemakkelijkt de keuze”, aldus Ross. „Het is niet de bedoeling dat het logo vertelt wat je moet eten, het helpt je erbij.”

Een winkelende dame in de Puttense winkel zei desgevraagd zich bij het doen van haar inkopen niet te laten leiden door het logo. „Ach, wellicht helpt het die mensen een beetje die anders zomaar iets pakken, maar ik koop die producten niet omdat er een logo op staat.”

Het logo bestaat nu een klein jaar. In de tussentijd zijn de criteria waaraan de producten moeten voldoen, verscherpt. Zeventig producten voldoen niet meer aan de nieuwe criteria en fabrikanten krijgen een jaar de tijd om die producten aan te passen. In de tussentijd kunnen ze het logo nog voeren. Ross hoopt het aantal producten binnen korte tijd te verdubbelen.

Ook is er belangstelling uit het buitenland voor het logo. Concrete plannen zijn er nog niet. Maar ook in Nederland is volgens topman Harry Brouwer van Unilever Nederland nog meer te bereiken. Zo is het Ik Kies Bewust-logo niet het enige logo op producten. De oud-voorzitter van de stichting pleit voor het simplificeren van het aantal logo’s in Nederland.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer