FD wordt roze en iets smaller
AMSTERDAM (ANP) – Het Financieele Dagblad (FD) verschijnt dinsdag voor het eerst in een ander jasje. De zakenkrant is iets smaller geworden waardoor het dagblad beter hanteerbaar is. Maar nog meer in het oog springt de kleur van het papier, namelijk roze. De krantenmakers kozen voor die kleur omdat in verscheidene Europese landen zalmroze geldt als dé kleur van zakenkranten.
De FD–redacteuren wilden niet doorschieten naar het halfformaat, ook wel tabloidformaat genoemd. Zij menen dat een kwaliteitskrant beter af is met het afgeslankte formaat, dat ook door de International Herald Tribune, de Financial Times en de Berliner Zeitung wordt gebruikt.Het FD bedient zich vanaf dinsdag verder van een nieuw logo. De letters fd (de ƒ van de florijn) sieren de voorpagina prominent. In kleinere letters staat daaronder de vertrouwde titel Het Financieele Dagblad. Ook zijn er journalistieke veranderingen, zoals een dagelijkse pagina over carrière, een speciaal weekendkatern en de pagina Morgen, met aandacht voor innovaties.
Tv–gegevens ontbreken nog steeds in de zakenkrant en daar speelt het FD in de introductiecampagne op in. RTL–baas Fons van Westerloo komt op billboards voorbij met de slogan ’Er staat nog steeds niet in wat er op tv komt’. Gerrit Zalm werd ook naar zijn mening gevraagd. ’Er is geen mooiere kleur dan zalmroze’, luidt zijn slagzin.