Grootste autofabriek Afrika in Marokko
RABAT (ANP) - De Marokkaanse regering en het Frans-Japanse autoconcern Renault/Nissan hebben zaterdag een intentieverklaring getekend voor de bouw van een autofabriek bij de nieuwe haven van Tanger.
Met een beoogde capaciteit van 400.000 auto’s per jaar wordt dit de grootste autofabriek van het Afrikaanse continent. Dat heeft Luc-Alexandre Ménard, vicepresident van Renault, laten weten.Voor de alliantie Renault/Nissan is het de grootste gezamenlijke investering tot nu toe. De investering bedraagt naar schatting bijna 1 miljard euro: 600 miljoen euro voor bouw en onderhoud, waarvan 350 miljoen euro in de eerste fase. Daarbij komt nog 200 tot 400 miljoen euro, afhankelijk van de te bouwen modellen.
De fabriek gaat auto’s voor het lagere marktsegment produceren voor Renault en Nissan. Een tiende van de productie is bestemd voor de Marokkaanse markt en 90 procent voor de internationale markt. De productie van goedkopere auto’s van Renault en Nissan vindt momenteel voor een groot deel plaats in Roemenië en Turkije. Ook heeft Nissan een fabriek in Egypte.
„Door de hoge kosten van arbeidskrachten is de productie van dit soort auto’s onmogelijk geworden in West-Europese landen”, zegt Carlos Ghosn, de topman van Renault en Nissan. Ghosn zegt voor Marokko te kiezen wegens de geografische ligging. Renault mikt met de uitbreiding in Marokko ook op de markten in het Midden-Oosten, andere (Noord-)Afrikaanse landen en Turkije.
De Marokkaanse markt voor auto’s is in vijf jaar verdubbeld. Renault is hierin marktleider, met een fabriek in Casablanca die een capaciteit heeft van 80.000 auto’s. Deze fabriek produceert de Renault Logan. De nieuwe fabriek in Tanger zou naast dit model ook een nieuw en goedkoop model Nissan moeten gaan produceren. Het project zou 6000 arbeidsplaatsen moeten opleveren, plus 30.000 arbeidsplaatsen bij leveranciers en andere gerelateerde bedrijven. Momenteel werken 1500 mensen voor Renault in Marokko.
Tijdens een gezamenlijke persconferentie verklaarden de Marokkaanse minister-president Driss Jettou en Ghosn eind 2007 de onderhandelingen te willen afronden, zodat in 2008 de werkzaamheden kunnen beginnen. Vanaf 2010 zouden auto’s moeten worden geproduceerd, met een startcapaciteit van 200.000 exemplaren per jaar.