Economie

Klanten meest ontevreden over dienstverlening KPN

DEN HAAG (ANP) - Van alle grotere bedrijven en instellingen in Nederland zijn klanten het meest ontevreden over de dienstverlening van het ict-bedrijf KPN.

31 August 2007 09:16Gewijzigd op 14 November 2020 05:03

De Consumentenbond meldde dit donderdag op basis van eigen onderzoek. Erna volgen de telecombedrijven UPC en öme.In de studie geven twee van de drie ondervraagden (65 procent) aan zich flink geërgerd te hebben aan een bedrijf of instelling. Veel klachten die mensen hadden, werden niet opgelost. Hun opmerkingen variëren van een slechte bereikbaarheid en slechte service tot gebrekkige informatievoorziening, aldus de bond.

De Consumentenbond wijdt aan het onderzoek een artikel in de Geldgids, die vandaag uitkwam. De bond maakt wel een kanttekening bij het onderzoek. „Natuurlijk krijgen grote instellingen meer klachten omdat ze ook meer klanten hebben. Daarom zijn dit natuurlijk niet de vijftien slechtste bedrijven van Nederland”, aldus een woordvoerder.

KPN schrijft de klachten toe aan „een periode van hommeles rondom de actie Internet en Bellen”, aldus een woordvoerder. „Maar die problemen zijn achter de rug. Wij willen volgend jaar dan ook uit de top drie zijn”, aldus de zegsman.

Ondervraagden klaagden over het ongewenst toezenden van producten, het verkeerd bezorgen van de post, het niet goed doorvoeren van wijzigingen, foute eindafrekeningen en verkeerd afgeschreven bedragen. Bij telecombedrijf KPN richten de ergernissen zich met name op slechte of niet werkende internet- en telefoonverbindingen, aldus de bond.

Van de consumenten probeerde 85 procent verhaal te halen. Van hen slaagde 70 procent er niet in de klacht opgelost te krijgen. Een kwart kostte het veel moeite zijn gelijk te halen. Slechts 5 procent waagde de stap naar de geschillencommissie of brancheorganisatie om een klacht in te dienen, aldus de Consumentenbond.

Het onderzoek van de bond richtte zich op ook op (semi)overheidsinstellingen, zoals kinderdagverblijven en ziekenhuizen. Op de lijst van vijftien meest ergerniswekkende bedrijven neemt de Belastingdienst de vierde plaats in. De Nederlandse Spoorwegen staan op de vijfde plaats.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer