Heen en weer op de Hollandsche IJssel
Leuk gezicht: af en toe steekt een schip zijn mast boven de dijk uit. Die van een vrachtschip is makkelijk te herkennen. Maar de mast met een grote vlag eraan en verschillende antennes, waar zou die van zijn?
De nieuwsgierigheid kan pas worden bevredigd bij het gehucht Groot Hitland, behorend bij Nieuwerkerk aan den IJssel. Boven op de dijk ontvouwt zich aan de wandelaar het typische Hollandse panorama van een rivierlandschap zich in volle glorie.Een klein geel-zwart geschilderd pontje dobbert midden op de rivier. Het is de levensader tussen Ouderkerk en Nieuwerkerk. Vaart iedere dag, maar in de winter niet op zondag. En bij „onvoldoende zicht” blijft de veerbaas thuis.
Achter op het dek van de boot staat een fiets. Twee jongens praten met de kapitein. De hele dag maar heen en weer.
De geschiedenis van het veer gaat terug tot de zeventiende eeuw. Uit geschriften blijkt dat ene Gerrit Rengertz omstreeks 1618 de eerste veerman moet zijn geweest. Tot 1949 werden mensen met een roeiboot de Hollandsche IJssel overgezet. De laatste roeier was Thijs van Mullem, die dit werk veertig jaar heeft gedaan.
In 1949 is het veer door de toenmalige gemeente Ouderkerk aan den IJssel verkocht aan M. Goudriaan. Die maakte er een motorveer van. De eerste motorboot kon elf personen tegelijk vervoeren.
In 1955 kocht de gemeente Ouderkerk aan den IJssel het veer terug, om het vervolgens te verpachten. Door gebrek aan een veerman besloot men in 1965 het veer op te heffen. Dankzij de inspanningen van de Hitlandse bevolking werd de veerdienst na een halfjaar opnieuw in gebruik genomen.
Sinds 1976 wordt de veerdienst uitgevoerd met de huidige veerboot die een capaciteit heeft van achttien personen. Jaarlijks gaan 65.000 mensen heen en weer. Auto’s kunnen er niet op. Die moeten omrijden via Krimpen of Gouda.
Meer informatie: www.voetveren.nl.