Golfkarretje met pakjes door Rotterdam
ROTTERDAM - Op de Maaskade in Rotterdam presenteerde TNT dinsdagmorgen twee elektrische vrachtwagens die geen schadelijke stoffen uitstoten. „We vermoeden dat dit een enorme kans van slagen heeft.”
Chauffeur John Slingerland is al 29 jaar in dienst van pakjesvervoerder TNT. Altijd gereden op zwaar ronkende dieseltrucks. De 9 ton zware elektrisch aangedreven Smith Newton EV is voor hem flink wennen. „Je hoort niets. Het is net als rijden in een golfkarretje.”TNT start met de Newton en zijn kleinere broertje Edison een proef met emissievrije vrachtwagens op het Europese vasteland. In Londen rijdt al een elektrische vrachtwagen van het bedrijf.
De Newton is uitgerust met zes accu’s en kan tot 3000 kilo vervoeren. Na 150 kilometer zijn de accu’s leeg en kunnen ze in acht uur weer worden opgeladen.
De twee oranje vrachtwagens, met een topsnelheid van 80 kilometer per uur, worden ingezet in en rond het centrum van Rotterdam. De trucks rijden op groene stroom. Volgens TNT is het gebruik van de voertuigen „volledig CO(in2(-neutraal”.
Peter Bakker, voorzitter van de raad van bestuur van TNT, erkent dat zijn bedrijf bijdraagt aan het probleem van de klimaatsverandering. „Het is onze verantwoordelijkheid om voor oplossingen te zorgen.” Hij kondigde dinsdagmorgen aan het eerste CO(in2(-neutrale transportbedrijf ter wereld te willen worden.
Een ambitieuze doelstelling. TNT is actief in meer dan 200 landen en heeft naast 19.000 voertuigen ook ruim 40 vliegtuigen. Voor het luchttransport is het niet makkelijk om de uitstoot te verminderen. Bakker: „Er moet wat gebeuren. We delen de verantwoordelijkheid voor de wereld waarin we leven. Veel klanten vragen ons wat wij er aan doen om de uitstoot te verminderen.”
Volgens de TNT-topman wordt de distributie in binnensteden waar ook ter wereld steeds duurder. Veel steden sluiten wijken af voor vuile vrachtwagens. In Rotterdam geldt dat vanaf medio volgende maand.
De elektrische vrachtwagens zijn voor TNT twee keer zo duur in aanschaf als dieseltrucks. Omdat stroom veel minder kost dan diesel en de onderhoudskosten lager zijn, verwacht Bakker dat de trucks zich binnen vier of vijf jaar terugverdienen.
Rotterdam kreeg de primeur omdat de stad zich profileert met het zogenaamde Rotterdam Climate Initiative. Met dit een halfjaar geleden gestarte klimaatsprogramma wil de Maasstad de CO(in2(-uitstoot met 50 procent reduceren in 2025 ten opzichte van 1990. „Dit zonder concessies te doen aan de economische ontwikkeling van stad en haven”, aldus de Rotterdamse burgemeester Opstelten.
„We kunnen niet zonder vervoer en distributie. Tegelijkertijd willen we schone lucht inademen”, stelt Opstelten, die de proef van TNT dinsdagmorgen met enthousiasme begroet. „Met slimme en schone mobiliteit gaan de ecologische en economische winst hand in hand.” Volgens de burgemeester rijdt over twintig jaar het halve Rotterdamse wagenpark op stroom.
Chauffeur Slingerland start op de Maaskade zijn nieuwe vrachtwagen. Een paar klikken en de motor loopt. Er is nauwelijks geluid te horen. „Dat is meteen ook het gevaar. Voetgangers horen me niet aankomen en steken zo de straat over. Daar moet je heel alert op zijn.”