Economie

Goudverkoop moet Kijkshop redden

UTRECHT - Winkelketen Kijkshop wil opnieuw de grootste goudverkoper van Nederland worden en 1 miljoen horloges per jaar omzetten. De winkel wijzigt zijn koers en neemt afscheid van vitrines en koopbon.

Redactie economie
2 August 2007 11:34Gewijzigd op 14 November 2020 04:59

Dat maakte de nieuwe eigenaar van Kijkshop, Ayad Al Saffar, vanmorgen bekend tijdens de opening van een zogenaamde pilotstore in winkelcentrum Overvecht in Utrecht. De proef maakt samen met een andere Utrechtse vestiging deel uit van een nieuwe Kijkshopformule. Binnen nu en een jaar moeten alle 103 Kijkshopfilialen in Nederland een gedaanteverwisseling hebben ondergaan.De inrichting van de nieuwe winkel lijkt weinig op die van de oude. In plaats van hoge glazen vitrines staan er lage schappen vol producten die voor het grijpen liggen. Achter in de winkel bevindt zich een zogenaamde shop-in-de-shop, met goud, zilver en horloges. In deze shop is verkooppersoneel aanwezig. Gemak staat centraal in de nieuwe formule, aldus Al Saffar. „Het is tijd voor een andere beleving van winkelen. Klanten moeten producten kunnen aanraken, kunnen voelen.”

Met de verbouwing komt na ruim dertig jaar een einde aan het winkelen achter glas. Ook de koopbonnen waarop klanten het artikelnummer konden noteren, verdwijnen. „We gaan testen welke onderdelen aanslaan en die doorvoeren in de andere filialen”, aldus Jan Bongers, directeur van Kijkshop. Alle vestigingen krijgen een facelift, met in elk geval open xxetalages en actieschappen. Kijkshop introduceert verder een postordercatalogus en gaat een telecomproject opzetten om de marktleiderspositie in die categorie verder uit te breiden.

De koerswijziging van Kijkshop volgt op de overname in juni door het Zweedse Klockgrossisten i Norden AB (KIN), een winkelketen die horloges en juwelen verkoopt. KIN staat onder leiding van Al Saffar, in 2006 verkozen tot Zweeds zakenman van het jaar. In Nederland is de Zweedse firma al sinds vorig jaar actief, na de overname van juweliersketen Lucardi.

Het KIN-assortiment -horloges, goud en zilver- krijgt een belangrijke plaats in de Kijkshopwinkels. Al Saffar streeft ernaar Kijkshop hiermee net als in de jaren tachtig tot de grootste goudverkoper van Nederland te maken. De zakenman ambieert per jaar 1 miljoen horloges te verkopen. „De retailkennis uit Scandinavië willen wij graag toepassen in de Kijkshopwinkels”, aldus Al Saffar. „Bij IKEA loopt niemand weg zonder iets aan te schaffen, dat willen we bij Kijkshop ook.”

Het assortiment van Kijkshop bestaat uit sieraden, parfums, horloges, huishoudelijke en persoonlijkeverzorgingsartikelen, doe-het-zelfartikelen en elektronicaproducten. De eerste vestiging werd in 1973 in ’s-Hertogenbosch geopend, ontstaan uit een spaarzegelsysteem van supermarktketen De Gruyter. In 1977 kwam Kijkshop in de handen van Vendex. Het aantal filialen groeide gestaag, en de keten opende vestigingen in België en Luxemburg. In 2002 werd Kijkshop verkocht aan CVC, samen met onder andere Scapino, Prenatal en Perry Sport.

In de jaren daarop ging het slechter. Kijkshop sloot de minder rendabele winkels in België en Luxemburg en richtte zich op exploitatie in Nederland. Directeur Steve Evers stond in 2004 voor de taak de Kijkshopformule nieuw leven in te blazen, na financieel teleurstellende resultaten. Hij dacht er niet aan de vitrines de deur uit te doen. „Kijkshop staat voor de beste prijs-kwaliteitverhouding en voor spullen achter glas zonder verkopers. Dat is het DNA. Dat kun je niet veranderen”, zo meldde hij op enig moment in een interview.

De nieuwe eigenaar denkt daar anders over. Al Saffar noemt de formule met vitrines niet slecht, maar is „far from happy.” „Er moet nog veel gebeuren”, meent de Zweed.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer