Economie

Aanbieders van mobiel internet onder vuur

DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken moet optreden tegen misstanden bij aanbieders van mobiel internet. Dat stelt de Consumentenbond.

1 August 2007 10:00Gewijzigd op 14 November 2020 04:59

Volgens de bond doen telecombedrijven te weinig moeite om hun klanten te wijzen op de risico’s van mobiel internetten in het buitenland, zoals het versturen van e-mails met foto’s vanaf het vakantieadres.De Consumentenbond kreeg al meldingen binnen van mensen die onverwachts een rekening van honderden of zelfs duizenden euro’s kregen nadat ze in het buitenland via laptop of mobiele telefoon op het internet actief waren geweest. De bond heeft daarom in april aan de bedrijven gevraagd om hun klanten te waarschuwen voor de financiële risico’s.

Maar de ondernemingen reageerden volgens de Consumentenbond niet adequaat. „Ze beperken zich tot informatie op de website, een folder of een algemeen sms’je.” Tweede Kamerlid Aptroot van de VVD steunt het pleidooi van de bond en wil van Heemskerk weten of de aanbieders hun klanten wel goed informeren. Desnoods moet de bewindsman de bedrijven daartoe verplichten.

Verder wil de Consumentenbond dat het kabinet zich hard maakt voor Europees onderzoek naar excessieve tarieven, zodat die verboden kunnen worden. „Zolang consumenten voor 10 euro onbeperkt mobiel internet hebben in Nederland, kan de bond zich niet voorstellen dat een bedrag aan euro’s per mb (oplopend tot zelfs 30 euro per mb) een reëel tarief is. Met 1 mb kun je ongeveer één mailtje met een foto in een hoge resolutie naar huis sturen!”, aldus de Consumentenbond.

Heemskerk stelt dat hij de ontwikkelingen op dit gebied nauwlettend in de gaten houdt. Bovendien wijst hij erop dat de Europese Unie eerder dit jaar bij een akkoord over verlaging van de internationale beltarieven, heeft afgesproken om de prijzen van het internationale dataverkeer te monitoren. De uitkomsten hiervan kunnen volgens hem „zonodig aanleiding geven” om bijvoorbeeld ook voor mobiel internetten maximumtarieven in te stellen.

Verder noemt de bewindsman „het goed informeren van de consument over de tarieven misschien nog wel belangrijker dan prijsregulering”. Volgens hem zijn providers al verplicht hun klanten gratis te informeren over bellen en datacommunicatie in en naar het buitenland. Ook moeten de bedrijven gratis nadere informatie verstrekken als een consument daar behoefte aan heeft.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer