Merkwaarde ING en Philips stijgt
AMSTERDAM (ANP) - De merkwaarde van het elektronicaconcern Philips is ten opzichte van vorig jaar met 15 procent gestegen tot 7,7 miljard dollar (ruim 5,6 miljard euro).
Het beeldmerk van bank-verzekeraar ING werd 12 procent meer waard en staat op 3,9 miljard dollar (2,8 miljard euro).Beide bedrijven staan in de lijst van honderd waardevolste merknamen die onderzoeksbureau Interbrand vrijdag publiceerde.
Op de ranglijst is Philips, opnieuw de hoogst geklasseerde Nederlandse onderneming, dit jaar gestegen van de 48e naar de 42e stek. ING ging schoof vier plaatsen op, van de 85e naar de 81e positie. Ook Shell komt voor in de lijst. De waarde van het merk steeg met 5 procent tot 3,3 miljard dollar (2,4 miljard euro), maar het olieconcern daalde desondanks van de 89e naar de 93e plaats.
De eerste plek op de ranglijst is, evenals vorig jaar, voor Coca-Cola. De waarde van het frisdrankmerk wordt geschat op ruim 65 miljard dollar, 3 procent minder dan een jaar geleden. Microsoft (58,7 miljard) en IBM (57,1 miljard) bezetten respectievelijk de tweede en derde plaats, gevolgd door General Electric (51,6 miljard). De top 4 is gelijk aan die in 2006.
Het eerste niet-Amerikaanse bedrijf op de lijst is Nokia. De Finse mobieltjesmaker steeg van de 6e naar de 5e plek met een merkwaarde van 33,7 miljard dollar. Het Japanse Toyota is de hoogst geplaatste Aziatische firma op de 6e plaats. Interbrand schat de waarde van het merk op 32 miljard dollar. Vorig jaar stond het automerk nog op de 7e plaats.