Economie

TomTom wil kwaliteitsslag maken

AMSTERDAM (ANP) - TomTom, ’s werelds grootste producent van navigatiesystemen, heeft met de overname van zijn belangrijkste leverancier Tele-Atlas vooral een kwaliteitsslag voor ogen.

24 July 2007 07:53Gewijzigd op 14 November 2020 04:57

Het verlagen van de kosten speelt een minder belangrijke rol. „Wij willen slimmere, makkelijk te begrijpen en betaalbare kaarten creëren”, zei topman van TomTom Harold Goddijn in een toelichting op de overname.De overname van Tele Atlas, een leverancier van digitale kaarten, betekent niet dat het bedrijf uit Den Bosch nu exclusief kaarten gaat maken voor TomTom. „Wij blijven zelfstandig opereren en aan iedereen leveren, of het concurrenten zijn of niet”, aldus Tele Atlasbestuursvoorzitter Alain de Taeye.

TomTom kondigde gisteren voorbeurs de overname aan van Tele Atlas voor een bedrag van 1,8 miljard euro, wat neerkomt op 21,25 euro per aandeel. De raad van bestuur en de raad van commissarissen van Tele Atlas steunen het bod en hebben hun gezamenlijke belang van 17,4 procent van de aandelen aangeboden aan TomTom. Analisten achten de kans klein dat er een andere bieder voor Tele Atlas op het toneel verschijnt. De twee bedrijven hebben afgesproken dat TomTom een bedrag van 20 miljoen euro ontvangt als Tele Atlas met een concurrerende bieder in zee gaat.

Tele Atlas is de hoofdleverancier van TomTom, dat goed is voor 30 procent van de totale omzet van het bedrijf. Daarna volgt Blaupunkt, voor ingebouwde navigatiesystemen in auto’s. Op het gebied van draagbare navigatiesystemen haalt Tele Atlas na TomTom de meeste omzet bij Mio, een ander navigatiesysteem.

Het samengaan van de twee moet ertoe leiden dat de klanten van TomTom straks worden voorzien van actuelere en nauwkeurigere kaarten. Voor TomTom is een belangrijk voordeel dat het toegang krijgt tot sectoren waarin het eerder nauwelijks actief was, zoals de automobielindustrie en mobiele telefonie.

Beleggers reageerden gisteren zeer enthousiast op het overnamenieuws. Het aandeel Tele Atlas, met een notering in de Midkapindex, noteerde tijdens de middaghandel 31 procent hoger op 21,65 euro. Ook TomTom deed goede zaken met een koerssprong van 7,4 procent tot 44 euro.

TomTombestuursvoorzitter Goddijn heeft voorlopig geen plannen om grote overnames te doen. „Wij hebben eraan gedacht om Best Buy (een Amerikaanse elektronicagigant) of Dixons over te nemen, maar hebben besloten om het niet te doen”, zei hij gekscherend.

Behalve de overname maakte TomTom voorbeurs ook sterke tweedekwartaalcijfers bekend. De nettowinst over de afgelopen periode is 81 procent gestegen tot 68 miljoen euro, boven de verwachting van analisten. Ook de omzetgroei van 37 procent naar 380 miljoen euro overtrof de verwachtingen. Het concern heeft over het afgelopen kwartaal 1,8 miljoen navigatiesystemen verkocht, 36 procent meer dan in het voorgaande kwartaal. De gemiddelde verkoopprijs daalde met 4 procent tot 195 euro. TomTom rekent op een omzet van tussen de 1,6 en de 1,8 miljard euro in 2007.

TomTom, met als belangrijkste concurrent het Amerikaanse Garmin, heeft sinds 2002 een grote reputatie opgebouwd als producent van navigatiesystemen. De merknaam is zelfs bijna synoniem geworden voor het product.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer