Uitstapje brak Numico destijds bijna de nek
AMSTERDAM (ANP) - Een ”uitstapje” van Numico in 1999 en 2000 naar de toen veelbelovende wereld van vitamines en voedingssupplementen brak het voedingsmiddelenbedrijf bijna de nek. Totdat het binnen enkele jaren weer terugkeerde naar zijn basis: het produceren van babyvoeding en klinische voeding. Ook na de maandag aangekondigde overname door het Franse Danone blijft Numico doen waar het goed in is.
In 1896 begint de geschiedenis van Numico. Martinus van der Hagen, oprichter van de Stoomzuivelfabriek in Zegwaard (bij Zoetermeer), krijgt het alleenrecht om volgens de zogenoemde Backhausmethode zuigelingenvoeding te maken uit melk.Opererend onder de naam Nutricia brengt het bedrijf tal van voedingsproducten voor baby’s op de markt. In 1946 introduceert het bedrijf de fameuze groentemaaltijden van het merk Olvarit.
Nutricia krijgt in 1966 een notering aan de effectenbeurs in Amsterdam en verwerft in 1997 het predicaat Koninklijk. Een jaar later verandert het bedrijf zijn naam in Koninklijke Numico om een duidelijk onderscheid te kunnen maken tussen de beursgenoteerde onderneming en de dochterbedrijven.
Het bedrijf floreert in de jaren negentig en doet tal van overnames. Dan laat Numico onder leiding van topman Hans van der Wielen zijn oog vallen op de veelbelovende vitaminemarkt. Het telt in 1999 en 2000 in totaal 4 miljard euro neer voor de Amerikaanse vitaminefabrikanten General Nutrition Companies (GNC), Enrich International en Rexall Sundown. De ambities blijken een maatje te groot voor het babyvoedingsmiddelenbedrijf, want in 2003 doet Numico de twee bedrijven alweer van de hand. De verkoopsom bedraagt slechts 1 miljard euro.
Van der Wielen is dan al opgevolgd door Jan Brennink. Volgens analisten is Brennink een „zakelijke wonderboy” en -een saillant detail- eerder was hij werkzaam bij Danone, het bedrijf dat Numico nu overneemt. Hij reorganiseert Numico, stoot de vitaminebedrijven af en richt zich op de divisies babyvoeding en de klinische voeding, de takken waarin Numico groot is geworden. De aanpak blijkt succesvol. Met overnames in Finland, Italië en met name in Azië is Numico weer uitgegroeid tot een winstgevend bedrijf.
Bij de presentatie van de jaarcijfers over 2006 blijkt dat de Aziatische activiteiten goed zijn voor 14 procent van de omzet. Over 2006 ziet het bedrijf de inkomsten met bijna 32 procent stijgen, tot 2,62 miljard euro.
Het wordt steeds duidelijker dat het belang van de Nederlandse activiteiten verder afzakt. Nederland is qua omzet goed voor de zevende -of achtste- positie en zal verder afzakken, omdat Numico in opkomende economieën veel meer groei laat zien. Met babyvoeding verwacht het concern in Azië en Oost-Europa een omzetgroei van meer dan 15 procent te kunnen behalen, terwijl West-Europa met 5 tot 7 procent achterblijft. Ook de introductie van maaltijdpotjes en graanproducten zoals Bambix kan de verkoop in Azië verder ontwikkelen. Of, en zo ja wanneer Numico deze producten op de Aziatische markt gaat brengen, na deze overname, is nog onbekend.