KLM hekelt steun van overheden
Alliantievorming in de luchtvaart is interessant, maar het is voor de KLM geen noodzaak om te overleven. Analisten verwachten dat de luchtvaartmaatschappij zonder partner over drie tot vier jaar failliet gaat, maar de onderneming is ervan overtuigd dat ze zónder partner kan blijven bestaan.
Dat zegt financieel directeur R. Ruijter van de KLM in het jongste nummer van het personeelsblad Wolkenridder. Volgens hem wil de KLM echter meer dan overleven. Het luchtvaartbedrijf heeft de ambitie om in de luchtvaart op wereldniveau een rol van betekenis te blijven spelen. Omdat dát niet op eigen kracht kan, is samenwerking in een alliantie wel onontbeerlijk. KLM zit nu in een alliantie met Northwest en Continental.
In relatie tot de nog steeds bestaande overcapaciteit in de luchtvaart hekelt Ruijter de steun die (Europese) overheden aan luchtvaartmaatschappijen geven. „Swissair is weliswaar failliet, maar ondertussen kopen we allemaal kitkatjes (een chocoladesnack, red.) en zo subsidiëren we de Zwitserse luchtvaart, want het geld voor die kitkatjes gaat via Nestlé naar de Zwitserse overheid en dan naar Crossair.” Crossair heeft, als dochter van Swissair, routes van de failliete moeder overgenomen en vliegt nu trots onder de naam Swiss.
Volgens Ruijter is de kwetsbaarheid van de luchtvaart een gevolg van de smalle marges die mede door de overcapaciteit ontstaan. Met overheidssteun, zoals de 1,5 miljard euro die Alitalia onlangs kreeg, is hij verre van gelukkig. „Wat ons betreft had de luchtvaartcrisis langer mogen duren, dan waren er nog meer zwakke broeders omgevallen.”
Voor het lopende boekjaar verwacht de KLM-directeur een positief bedrijfsresultaat. Maar dat wil volgens hem nog niet zeggen dat er onder de uiteindelijke streep zwarte cijfers zullen staan. „Tussen bedrijfsresultaat en nettowinst zitten nog financieringskosten, belastingen en bijzondere kosten”.
Om de magere financiële resultaten van de luchtvaartmaatschappijen waar mogelijk te verbeteren, heeft de KLM een discussie hierover in het Verbond van Europese Luchtvaartmaatschappijen aangezwengeld. Ruijter: „Punt van aandacht is de waardeketen van de luchtvaart. Iedereen verdient goed geld áán de luchtvaart, of dat nu Schiphol, Boeing of de ict-providers zijn. Maar je verdient te weinig geld mét de luchtvaart.”