Binnenland

Spoortunnel bij Hattem definitief van de baan

DEN HAAG - Er komt definitief geen spoortunnel bij Hattem. Minister Eurlings van Verkeer vindt de aanleg van een tunnel onder de IJssel te duur. Bovendien loopt de aanleg van de Hanzelijn dan vier tot vijf jaar vertraging op. De Kamer legt zich bij het besluit van de minister neer.

Redactie politiek
6 July 2007 11:07Gewijzigd op 14 November 2020 04:55

Dat is de uitkomst van het Kamerdebat van donderdag over de Hanzelijn.Het debat over de nieuwe spoorlijn begon donderdagmiddag goed voor de massaal toegestroomde inwoners van Hattem. Op het CDA na pleitten alle aanwezige partijen bij minister Eurlings voor een tunnel onder de IJssel in plaats van een spoorbrug. „Waag een laatste poging om de tunnel aan te leggen”, zei ChristenUnie-Kamerlid Cramer tegen de bewindsman.

De minister gebruikte zijn spreektijd om nog eens uiteen te zetten waarom hij geen tunnel wil aanleggen. Als er toch een tunnel zou komen, zou dat ten minste 127 miljoen euro extra kosten, aldus Eurlings. „Die kosten kunnen oplopen tot 200 à 250 miljoen euro.” De minister wees de Kamer erop dat die zelf moet aanwijzen waar dat geld dan vandaan moet komen.

Daarnaast loopt de aanleg van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle vier tot vijf jaar vertraging op als er een tunnel moet worden aangelegd, aldus Eurlings. De spoorlijn is dan niet in 2012 klaar, zoals kabinet en Kamer graag willen.

De minister verwierp de suggestie om de Hanzelijn tijdelijk aan te sluiten op de Veluwelijn. „Dat is fysiek niet mogelijk.” Verdere discussie over de aanleg van een tunnel zou volgens Eurlings „een geheel theoretisch karakter hebben.”

De Kamer liet zich aanvankelijk niet uit het veld slaan en eiste een nadere brief van de minister waarin hij moest uitleggen hoe het precies zit met de vertraging. Die brief bereikte de Kamer tegen acht uur. Na kort beraad besloten PvdA, SP en ChristenUnie zich bij het besluit van de minister neer te leggen. „Wij vinden vertraging niet acceptabel”, zei PvdA-Kamerlid Vermeij namens de drie fracties.

Ze zei er wel bij dat ze niet in de nabije toekomst wil worden geconfronteerd met deskundigen die zeggen dat er toch geen vertraging zou optreden als de tunnel zou worden aangelegd.

Eurlings stelde dat hij dat niet kan uitsluiten, maar dat uit zijn berekeningen is gebleken dat vertraging onvermijdelijk zou zijn. De bewindsman zei „geen hoop te willen scheppen waar die niet is.” Als het mogelijk was geweest, had hij de inwoners van Hattem graag een tunnel toegezegd. De spoorbrug die nu over de IJssel wordt aangelegd, wordt in elk geval op kosten van het ministerie van Verkeer voorzien van een fietspad, „zodat de Hattemers er ook wat aan hebben.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer