Economie

NMa kijkt naar machtspositie stationswinkels

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gaat onderzoeken of de Nederlandse Spoorwegen bij de exploitatie van winkels op treinstations een machtspositie hebben.

ANP
6 September 2002 21:47Gewijzigd op 13 November 2020 23:47

Als dit zo blijkt te zijn, komt er een vervolgonderzoek dat moet uitwijzen of de NS misbruik maakt van die positie. Dit heeft een woordvoerster van de NMa vrijdag gezegd.

De kartelwaakhond reageert hiermee op een klacht van winkelketen Shakie’s, die op de centrale stations in Utrecht en Amsterdam fruitsappen verkoopt. Dit bedrijf stelt dat de NS een monopoliepositie hebben door vrijwel alleen winkelruimte te verhuren aan hun dochter Servex. Die exploiteert op haar beurt, al of niet via joint ventures, 1400 horecaverkooppunten op NS-stations, zoals De Kiosk, C’est du Pain en Smullers. Volgens Shakie’s betalen treinreizigers als gevolg hiervan 12 tot 86 procent meer voor de snacks, broodjes en andere producten dan buiten de stations.

Bovendien beweert Shakie’s in zijn uitbreidingsplannen voortdurend te worden tegengewerkt door Servex sinds het twee jaar geleden weigerde met de NS-dochter een joint venture aan te gaan.

Een woordvoerder van de NS zei in een reactie dat Shakie’s al eerder een soortgelijke klacht heeft ingediend bij de NMa en toen in het ongelijk is gesteld. „Niemand verplicht ze om zich op een station te vestigen. Maar als ze dat willen, moeten ze met ons zaken doen, want de stations zijn van de NS”, aldus de woordvoerder.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer