Binnenland

Honderden klachten na staking Brabant

BREDA - Honderden klanten van busbedrijf Veolia in Midden- en West-Brabant hebben woensdag hun ongenoegen geuit over de voortdurende arbeidsonrust binnen het bedrijf.

Regioredactie
5 July 2007 08:48Gewijzigd op 14 November 2020 04:54

Op een speciale internetpagina die door Reizigersoverleg Brabant werd geopend, stromen de klachten binnen over de busstaking, die maandag begon.De meeste reizigers tonen wel begrip voor de actie, maar zijn het beu dat zij steeds de dupe zijn. Sommigen opperen: „Kunnen de chauffeurs niet gewoon de hele dag gratis gaan rijden?”

Anderen delen hun leed mee in breed uitgewerkte bijdragen. Sjaak uit de Lepelstraat klaagt over wandelingen naar het station die hem vijftig minuten per keer kosten. Ene Bram uit Brabant: „Ik ben een auto gaan kopen en heb jullie helemaal niet nodig. Nooit meer.”

Wie volgens de reizigers schuldig is aan alle problemen, blijft in het midden. „Die chauffeurs moeten niet zo mekkeren”, schrijft Guus uit Tilburg. „De meeste mensen die werken, genieten van hun pauze voor eigen rekening”, schrijft Wilmi Smit uit Breda als reactie op de plannen van het busbedrijf om pauzes niet langer door te betalen.

De reizigersorganisatie bundelt alle verhalen en wil die aanbieden aan vakbonden, Veolia en de provincie Noord-Brabant.

Vandaag werd er eveneens gestaakt. Bussen in Midden- en West-Brabant reden alleen in de spits. Naar verwachting blijft de situatie morgen hetzelfde. „Helaas”, aldus een woordvoerder van Veolia. „We zouden graag anders willen.”

Veolia en de ondernemingsraad zijn in overleg na een uitspraak van de rechtbank in Utrecht, die dinsdag oordeelde dat de chauffeurs het recht hebben om te staken. Vervolgstappen werden niet voor vanavond verwacht, aldus betrokkenen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer