Consument in de VS houdt hand op de knip
De index van het consumentenvertrouwen in de Verenigde Staten, zoals die elke maand wordt geregistreerd door het researchbureau Conference Board in New York, is in november onverwacht sterk gedaald tot 82,2, het laagste punt in zevenenhalf jaar. In oktober bedroeg de (gecorrigeerde) index nog 85,3.
Het was de vijfde achtereenvolgende maand dat het vertrouwen van de consument daalde en Wall Street reageerde bezorgd. De Dow Jones-index sloot de dag 110,5 punten lager, een min van 1,1 procent. De bredere Standard & Poor’s-index zakte 7,92 punten (0,68 procent) en de elektronische Nasdaq-beurs verloor 5,26 punten, hetgeen overeenkomt met 0,27 procent. De Conference Board-index geldt namelijk als graadmeter voor het toekomstige uitgavenpatroon van de consument.
Wanneer die index zo scherp daalt bij het begin van het jaarlijkse cadeauseizoen, kan dit erop duiden dat de Amerikaanse consument in december –traditioneel een belangrijke maand voor de detailhandel– voorzichtiger zal zijn met zijn uitgaven. Men constateert momenteel al grote belangstelling voor speciale aanbiedingen. Die stimuleren wel de aankoop van bepaalde goederen, maar tegen sterk verlaagde prijzen. Dat mag de omzet misschien stimuleren, maar het drukt de winstcijfers. Dat leidt dan weer tot eerdervermelde bezorgdheid bij investeerders, die rekening houden met magerder bedrijfsresultaten.
Hypotheektarieven
De Amerikaanse huizensector biedt echter enige hoop. Door de reeks renteverlagingen waartoe de centrale Federal Reserve (Fed) dit jaar besloot, zijn de hypotheektarieven fors gedaald. Dat stimuleert de aankoop van nieuwe en bestaande woningen en veel mensen maken daarvan ook gebruik om hun huidige hypotheken om te zetten in goedkopere. „Dat is natuurlijk gunstig voor de huizensector, maar het is minder gunstig voor de banksector. Al met al dus gemengde berichten die erop duiden dat wij voorlopig nog niet uit het dal zijn”, zo meent James Glassman, econoom van investeringsbank J. P. Morgan Chase.