Van de band
De derde generatie RENAULT Laguna komt in het najaar als vijfdeurs hatchback en Grand Tour (break) op de markt. De auto is zo’n 10 centimeter in lengte gegroeid. Het is vooral bij de vijfdeurs wennen aan de ledachterlichten, die heel nadrukkelijk boven op de spatborden en de achterklep liggen.
Het front toont hooggesloten met een zeer robuuste bumper. De Grand Tour is gezien het profiel de aantrekkelijkste van het duo. Alhoewel er ook kleinere motoren op het programma staan, start de nieuwe Laguna met een 2 liter 16V (145 pk). Daarboven zit de bekende 2.0 16V Turbo. De 2.0 dCi komt naar keuze met vermogens van 130, 150 en 175 pk. De middelste voldoet sowieso al aan de Euro5-emissienorm. Een voordeel is dat de nieuwe Laguna gemiddeld 15 kilo lichter is dan zijn voorganger, waardoor de motoren minimaal op hetzelfde niveau presteren.Binnenkort wordt het programma van de PEUGEOT 207 uitgebreid met de royale SW. De prijslijst voor dit nieuwe model start bij 15.550 euro. Voor dat bedrag biedt Peugeot de 1.4 XR aan. De meerprijs ten opzichte van de vijfdeurs 207 is met 700 euro uitermate gering, terwijl de auto aanzienlijk meer binnenruimte biedt. Handig is de achterbank, die in één simpele handeling kan worden omgeklapt tot een vlakke laadvloer. Kopers kunnen ook kiezen voor de X-Line en XS-uitvoering, terwijl het programma later dit jaar nog wordt aangevuld met de 175 pk sterke RC en de XS Outdoor.
SEAT gaat twee nieuwe modellen in het D-segment produceren in zijn fabriek in het Spaanse Martorell. Het gaat om een sedan en een stationwagon. Door deze twee noviteiten, die in 2009 op de markt zullen komen, wordt de capaciteit van de fabriek verder benut. De nieuwe auto’s zorgen voor een aanzienlijke uitbreiding van het modellenprogramma en bieden aan bestaande klanten de mogelijkheid binnen het merk door te groeien.
Bij de VOLKSWAGEN Golf gaan de Sportline en de GT samen in de nieuwe GT Sport. De auto heeft ten opzichte van de Trendline-uitvoering zaken zoals 16 inch lichtmetaal, een sportonderstel, halfautomatische airco, een zwarte grille, donkere koplampen en extra donker getinte ruiten vanaf de B-stijl. Binnenin wordt een sportieve sfeer gewekt met sportstoelen voorzien van speciale bekleding en een GT Sportlogo op het met leer beklede stuurwiel. Daarbij komen nog een boordcomputer en ESP. De Golf GT Sport is verkrijgbaar met vrijwel alle motoren. De prijs ligt met 30.490 euro exact op het niveau van de huidige GT.
Meer vermogen, meer koppel, hogere topsnelheid en een snellere acceleratie. Dat zijn in het kort de voordelen van de nieuwe 1.8 TSI viercilinder turbomotor die bij de SKODA Octavia de 2.0 FSI benzinemotor vervangt. De Octavia Combi 4x4 en de automaatversies behouden de 2.0 FSI. Prijzen voor de nieuwe, krachtigere uitvoeringen beginnen bij 26.150 euro voor de hatchback en 27.420 euro voor de Combi. De motor levert een vermogen van 160 pk en een prettig koppel van 250 Nm bij slechts 1500 tr/min. De Octavia hatchback haalt hiermee een top van 223 km/u en accelereert in 8,1 seconden naar 100 km/u. De Combi is nauwelijks trager. De nieuwe motor kost slechts 290 euro meer dan de 2.0 FSI.
Op het eerst gezicht heeft PEUGEOT de nieuwe 308 niet bepaald gedurfd vormgegeven. De bekende lijn van de 307 en de 207 wordt in de nieuwe middenklasser voortgezet. Dit betekent onder meer ver in de neus doorgetrokken koplampen. De auto is 4,30 meter lang en verschijnt in eerste instantie als drie- en vijfdeurs hatchback. De andere carrosserievarianten, zoals de SW en CC, volgen later. Behalve de bekende HDi-motoren, waarvan zelfs de 2,2 liter in de 308 verkrijgbaar zal zijn, gaat Peugeot in dit nieuwe model de samen met BMW ontwikkelde 1,6 en 1,4 liter leveren. Ook is er sprake van een snelle RC-variant met een grotere benzinemotor.