Spider nodigt uit tot rijden en genieten

Prachtig gelijnde cabrio’s horen bij Alfa Romeo. Italiaans design geldt nog steeds als zeer vooraanstaand in de autowereld. Beslist ook wat de exclusieve, sportieve auto’s betreft. De Spider is al bijna zo oud als het Italiaanse merk zelf. De nieuwste oplage zorgt wederom voor genieten onder de zon.

Tony Vos
29 June 2007 09:54Gewijzigd op 14 November 2020 04:54
Om te zien, te voelen, te horen, in zitten en in te rijden is de nieuwe Alfa Spider een bijzonder appetijtelijke auto. Foto Tony Vos
Om te zien, te voelen, te horen, in zitten en in te rijden is de nieuwe Alfa Spider een bijzonder appetijtelijke auto. Foto Tony Vos

Als er één auto bij Alfa Romeo de laatste jaren opviel, is het wel de Brera, een prachtig gelijnde coupé met een gedrongen en zeer krachtig uiterlijk. De Brera en de nieuwe Spider zijn tegelijk ontwikkeld. Dit betekent dat de open versie de goede elementen van de coupé meekreeg.Waar de Brera behoorlijk lang oogt, lijkt de met 4,39 meter vrijwel exact even lange Spider ineens veel compacter. Bovendien steunt de nieuweling technisch op de zakelijke 159 en namen ontwerpers ook het front van deze sedan over. Alleen de vlakverdeling aan de onderkant van de bumper is specifiek aan de Brera.

De aanblik is uitermate appetijtelijk vanwege de drie naast elkaar geplaatste losse lampen, waarin ook de richtingaanwijzers zijn verwerkt. De motorkap vertoont een sterke V-vorm, die snelheid uitdrukt. Gelukkig heeft Alfa voldoende grote ondersteuning voor de grote, Nederlandse kentekenplaten naast de grille gemaakt, al blijft zo’n uit het midden geplaatste gele plaat toch een ontsiering van het prachtige design. De keurig geaccentueerde randen langs de spatborden, de bijna gesculptuurde portiergreep en de welvingen in het kofferdeksel bepalen het smakelijke beeld aan de zijkant.

Opvallend is dat de Spider overloopt van de aardige details, zoals de twee aluminium rolbeugels direct achter de stoelen en de daarop aerodynamisch gunstig aansluitende bollingen in de klep waaronder de cabriokap schuilgaat. Het thema van de lage, brede achterlichten sluit helemaal aan bij de koplampen en geeft de verder zo elegante Spider een stukje agressiviteit. De achterbumper wijkt op details van die van de Brera af, maar wat behouden is, zijn de twee dubbele verchroomde uitlaatmonden. Al met al is het uiterlijk van de nieuwe Alfa Spider één grote uitnodiging tot rijden en genieten. Wie instapt, krijgt dat gevoel alleen maar bevestigd.

Spuitbus
Alfa Romeo heeft bij deze nieuweling gelukkig voor een softtop gekozen, die relatief weinig plaats achter de stoelen inneemt, en daarmee de ontwerpers meer de vrije hand gegeven. De bediening gaat automatisch met één druk op de knop, zelfs aan de vergrendeling boven de voorruit hoeft de bestuurder niets te doen.

De bagageruimte valt met 200 liter beslist niet tegen, terwijl ook nog eens 53 liter extra ruimte beschikbaar is in de bandenbank. De Spider heeft standaard namelijk een spuitbus om een eventuele lekke band te repareren.

Het dashboard is volledig identiek aan de 159 en de Brera. Het is bij de Spider in twee kleuren uitgevoerd, in dit geval blauw aan de bovenkant en tabak aan de onderzijde, exact de kleurencombinatie die ook op de stoelen en portierpanelen wordt toegepast. Aan deze combinatie hangt geen fors prijskaartje, de kleurstelling zit gewoon in het standaardprogramma. Het past helemaal bij de frivoliteit die de Italianen met deze auto tentoonspreiden. Zeer smaakvol. In de Exclusive-uitvoering wordt de speciale Alfatexstof gecombineerd met leer, terwijl volledig leer in twee soorten optioneel is.

Geluid
De middenconsole is volledig met aluminium omlijst, een materiaal dat ook op de spaken van het stuurwiel en op de portierpanelen terugkomt. Het blijft bij dit dashboard jammer dat de drie ventilatieroosters en de drie extra instrumenten op het dashboard niet in lijn staan. Verder is het volledige interieur een lust voor het oog.

De uitstekend gevormde en volledig elektrisch verstelbare voorstoelen hebben vaste hoofdsteunen. Het stuur is te verstellen. Wie eenmaal goed zit, zal merken dat de rechterhand direct om de versnellingspook sluit. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een lekker stukje sturen. Sleutel in de daartoe bestemde gleuf en op de startknop drukken. Wie tot dat moment nog niet helemaal overtuigd was, is nu volledig om. De 3,2 liter direct ingespoten V6 motor maakt een geluid waarvan ieder autominnend hart harder gaat kloppen. Wat een sound.

Alfa’s staan hierom bekend. Het grappige is echter dat deze motor als gevolg van een korte vrijage tussen het moederbedrijf Fiat en General Motors afkomstig is van Opel. Maar de Italianen zijn er danig mee in de weer geweest, zodat de motor een bijzonder passend karakter heeft. Het maximale vermogen van 260 pk en een koppel van 422 pk zijn meer dan voldoende om de 1665 kg wegende tweezitter naar een top van 235 km/u te brengen en in slechts 7 seconden naar de 100 km/u te laten accelereren.

Hoe je ook met de auto omspringt, altijd is er bij het accelereren weer die sound uit de dubbele uitlaat. En wie lange ritten op de snelweg maakt, zal merken dat de Spider zowel open als gesloten bij constante snelheden beslist niet rumoerig is.

Hoog niveau
Het gewicht van de auto lijkt aan de hoge kant. Dit komt doordat Alfa de Spider met V6 motor uitsluitend met Q4 vierwielaandrijving op het programma heeft en dat brengt wat extra kilo’s met zich mee. De wegligging profiteert hier natuurlijk van en het voelbaar zware karakter van de Brera V6 is bij de Spider wat minder aanwezig. Het gemiddelde verbruik van tussen de 1 op 7 en 1 op 9, afhankelijk van de rijstijl, ligt op een hoog niveau. Maar echt genieten mag wat kosten. De Alfa Spider 3.2 V6 Exclusive kost 56.560 euro. Voor 54.560 euro is er de V6 met een iets minder complete uitrusting. Wie genoegen neemt met voorwielaandrijving en een 4 cilinder is vanaf 44.990 euro het mannetje of vrouwtje.

Alfa Spider 3.2 JTS Q4 Exclusive

Waardering
+ zeer geslaagde vormgeving, prachtige kleurstelling interieur, machtig motorgeluid

  • exclusiviteit heeft z’n prijs, liefhebbers missen de gepolijste inlaatbuizen onder de motorkap

Techniek
Cilinderinhoud: 3195 cc; maximumvermogen: 191 kW/260 pk bij 6200 tpm; maximumkoppel: 322 Nm bij 4500 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 7,0 seconden; topsnelheid: 235 km/u.

Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4393 mm; breedte: 1830 mm; hoogte: 1318 mm; wielbasis: 2528 mm; gewicht: 1665 kilogram; inhoud bagageruimte: 200-253 liter; brandstoftank: 70 liter; Alfa Spider 3.2 JTS Q4 Exclusive: 56.560 euro.

Alternatieven

Audi TT Roadster 3.2 quattro: 59.930 euro
Auto met een bijzondere vormgeving voorzien van een softtop en als enige in dit segment naast de Alfa ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Door de lage zit geeft de Audi meer het gevoel van een kart. In vergelijkbare uitrusting duurder dan de Alfa.

BMW Z4 3.0 si: 57.935 euro
Over het design valt de twisten, over het rijgedrag van de BMW Z4 niet. Voorzien van de grote zescilinder is het een ongelooflijk lekker sturende tweezitter met een zeer open karakter door de lage taillelijn. Geen vierwielaandrijving mogelijk, wel in zeer sportieve M-uitvoering.

Mercedes SLK 280: 60.200 euro
Mercedes levert de SLK in een groot aantal motorvarianten. De ’kleinste’ zescilinder is meer dan voldoende voor een prettig rijgedrag. Standaard is een variodak dat gesloten het comfort geeft van een normale coupé. Vierwielaandrijving is er bij de SLK niet bij.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer