Economie

Ko-Kalf doet ook in kroketten

DOORNSPIJK - Biologisch is booming. Het nieuwste product: een krokante kroket van biologisch rundvlees.

Riekelt Pasterkamp
27 June 2007 11:13Gewijzigd op 14 November 2020 04:53
DOORNSPIJK – Ko van Twillert (r.), biologisch boer te Doornspijk, en voormalig topkok Cas Spijkers proeven op het bedrijf Ko Kalf in Doornspijk de nieuwe kroket van 100 procent biologisch rundvlees. De kroket is bereid met zuiver biologische ingrediënten.
DOORNSPIJK – Ko van Twillert (r.), biologisch boer te Doornspijk, en voormalig topkok Cas Spijkers proeven op het bedrijf Ko Kalf in Doornspijk de nieuwe kroket van 100 procent biologisch rundvlees. De kroket is bereid met zuiver biologische ingrediënten.

„Dit is toch prachtig. Dit is toch vrede.”Ko van Twillert, biologisch boer te Doornspijk, staat aan de rand van zijn erf en wijst naar de weilanden. „Er zitten meer bloemen, meer kruiden en meer insecten in de wei. En de koeien hebben het prima naar de zin.”

Van Twillert houdt op zijn bedrijf onder de naam Ko-Kalf 170 stuks rundvee van het ras Blonde d’Aquitaine „op de meest milieu- en diervriendelijke manier.”

Dat betekent geen kunstmest, geen bestrijdingsmiddelen, in de winter huisvesting in open potstallen en zomers in de wei, zelfverbouwd voer, water uit eigen bronnen, land met weidevogelbeheer en kalfjes die negen maanden bij de moederkoe blijven.

Het respect voor natuur en dier wordt in de kleinste details doorgevoerd. De palen voor de afrastering zijn van inlandse eiken. De stroom voor de afrastering wordt opgewekt met zonne-energie. Houtsingels worden in ere gehouden.

De logge beesten -de Blonde d’Aquitainekoeien zijn met een gemiddelde van 600 tot 800 kilo al gauw 200 kilo zwaarder dan de bekende Hollandse zwartbonte koeien- hebben in de stal volop de ruimte. „Per dier minimaal 10 vierkante meter. Het is een lust om te zien hoe de dieren met elkaar bezig zijn en elkaar liefkozen.”

Ko-Kalf is een gesloten bedrijf. Dat houdt in dat er geen dieren worden aangekocht, maar dat de groei van de veestapel uitsluitend plaatsvindt via geboorten op het eigen bedrijf.

Het vlees van de kalveren is cholesterolarm. De beesten worden geslacht bij een slager in Elburg. „Ze merken er niets van. Een pen door het voorhoofd en weg is de koe. Er zit totaal geen stress in het vlees.”

Het biologisch rundvlees verkoopt Van Twillert rechtstreeks aan de consument. „Het is beduidend goedkoper dan in de supermarkt. Ons biologisch rundvlees kost 10 euro per kilo. In vleespakketten zitten alle soorten biologisch rundvlees van het dier, zoals biefstuk, tartaar, rollade, entrecote, riblappen, bieflappen, schenkel, gehakt, schnitzels en hamburgers.”

De tientallen vaste klanten komen uit heel Nederland. Ook een paar Belgen zijn bij Ko kind aan huis. „Als mijn klanten zeggen dat het vlees lekker was, heb ik weer een goede dag.”

Sinds deze week is er een nieuw product van de dikbillen van Ko-Kalf op de markt: een kroket van 100 procent biologisch rundvlees. De voormalige topkok Cas Spijkers en ontwikkelaar Piet Laan van Excellent Food en Snacks uit Heerhugowaard ontwikkelden de kroket. Het product is op de markt onder de naam Weiderijck.

De kroket is bereid uit zuiver biologische ingrediënten. Het vlees komt van Ko-Kalf en het meel van biologische telers uit de Wieringermeer. In de receptuur zijn geen kunstmatige hulpstoffen en conserveringsmiddelen gebruikt.

„De kroket mag culinair worden genoemd omdat er hoogwaardige producten zijn gebruikt”, zegt snackspecialist Laan. De nieuwe snack moet gewoon op de oude manier, in de olie, worden gebakken. „Het liefst plantaardige olie natuurlijk en het allerbeste is arachideolie. Dan heb je een topkroket”, aldus Laan.

De snack is ontwikkeld wegens toenemende belangstelling uit de markt. „De vraag ontstond nadat overheid en bedrijfsleven een convenant ondertekenden dat in de voeding het aandeel biologisch moet bevorderen.”

Zo wil de rijksoverheid in 2010 alles duurzaam inkopen, dus ook de catering. Van de 100.000 maaltijden per dag die de overheid verstrekt, moet structureel 40 procent biologisch zijn.

Volgens Uli Schnier, voorzitter van de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw, steeg de vraag naar biologische producten vorig jaar met 10 procent. „Voor 2007 verwachten we een groei van tegen de 20 procent. We moeten ervoor zorgen dat een product lachend in de schappen ligt. De kroket als klassieke snack is daarbij een mooie aanvulling.”

Culinair journalist en krokettenkenner Johannes van Dam proefde vorige week donderdag in de stallen van Ko-Kalf als een van de eersten de biologische kroket. Zijn commentaar: „Hij is ietsje peperig en blijft wat nabranden. Maar toch is het een van de beste industriële kroketten die je kunt tegenkomen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer