Economie

DNB: Economie maakt bloeiperiode mee

AMSTERDAM (ANP) – De Nederlandsche Bank (DNB) verwacht dat de Nederlandse economie tot en met 2009 jaarlijks groeit met 2,5 tot 3 procent. Omdat lonen en prijzen stijgen, loopt de economische groei echter weer snel tegen een grens aan, zo meldde DNB woensdag in zijn kwartaalbericht.

20 June 2007 13:53Gewijzigd op 14 November 2020 04:52

„De Nederlandse economie maakt na een aantal mindere jaren weer een bloeiperiode door", liet DNB weten. De centrale bank noemt de groei „robuust".Maar er zitten grenzen aan de groei. „Prijs– en loonstijgingen kunnen de groeivooruitzichten op middellange termijn schaden", aldus DNB. In de periode tot 2009 rekent de centrale bank op 4 procent hogere lonen en een inflatie van 2,9 procent. „Zonder een structurele toename van de groei van de arbeidsproductiviteit of het arbeidsaanbod is de huidige groei niet lang te handhaven", aldus DNB. Een van de redenen voor een krappe arbeidsmarkt is volgens DNB de vergrijzing.

In het kwartaalrapport gaat DNB verder in op het fenomeen islamitisch bankieren. Volgens de centrale bank is deze manier van bankieren sterk in opkomst in Nederland. Steeds meer Nederlandse financiële instellingen hebben interesse de speciale soort van bankieren aan te bieden, aldus DNB.

Islamitische financiële producten voldoen aan de plichtenleer, ofwel de sharia. Dit betekent onder meer dat de aanbieders geen rente in rekening mogen brengen of gelden mogen beleggen in de varkens–, dranken– en wapenindustrie. Door andere constructies is het bij islamitisch bankieren toch mogelijk klanten te laten sparen of hen leningen te laten afsluiten.

Volgens recente schatting is de markt wereldwijd sinds de eeuwwisseling met gemiddeld 15 procent per jaar gegroeid. In Nederland stijgt de potentiële vraag naar islamitisch bankieren de komende jaren, „als gevolg van een toename in de bevolkingsomvang, het opleidings– en inkomensniveau van Nederlandse moslims", aldus DNB.

Verder deed DNB onderzoek naar een daling van het consumentenvertrouwen in de jaren 2000 tot 2003. De consument was in die periode „beduidend somberder dan op grond van economische gronden kon worden verwacht", aldus DNB. De verklaring ervoor vinden de onderzoekers in het weer, de dreiging van terrorisme en de tegenvallende voetbalprestaties van het Nederlands elftal. Oranje plaatste zich destijds niet voor het WK in Japan en Zuid–Korea.

Door genoemde factoren viel de groei van de consumentenuitgaven een kwart– tot een half procent lager uit, aldus DNB.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer