Economie

EU–akkoord over vergoeding treinvertraging

STRAATSBURG (ANP) – Passagiers kunnen over twee jaar vergoeding krijgen voor vertragingen van internationale treinen en intercity’s in de hele Europese Unie. Het Europees Parlement en de EU–landen hebben daarover woensdag een akkoord bereikt. Bij een tot twee uur vertraging krijgt de passagier 25 procent vergoed van zijn kaartje. Bij meer dan twee uur is dat 50 procent.

20 June 2007 13:40Gewijzigd op 14 November 2020 04:52

De NS biedt al een vergoeding voor vertragingen op de eigen NS–trajecten. De vergoedingen in de NS–regeling zijn ruimer dan in het EU–akkoord.Sommige parlementsleden vroegen om de regeling uit te breiden naar regionaal en stadsvervoer. „Maar vergoeding voor elke vertraagde metro zou echt te ver gaan", zei Europarlementslid Corien Wortmann (CDA).

Tegelijk hebben de EU–instellingen afgesproken dat gehandicapten in de EU net zo makkelijk toegang moeten kunnen krijgen tot station of trein als niet–gehandicapten. Landen krijgen maximaal vijftien jaar de tijd om dat te regelen. De lange termijn is vooral bedoeld voor Oost–Europese landen, die nog veel stations moeten moderniseren.

„Vijftien jaar is veel te lang", vindt Wortmann, die dit een minpunt vindt in een toch acceptabel compromis. De NS zal zich echter ook moeten haasten voor gehandicapten, want Nederland heeft nu een overgangstermijn tot 2030. „De NS heeft pas nog treinstellen besteld die niet–toegankelijk zijn voor gehandicapten. Dat was dus echt de laatste keer". In hetzelfde pakket maatregelen is tegelijk vastgelegd dat de EU–landen hun internationale spoorlijnen, zoals de HSL van Amsterdam naar Parijs, op den duur openbaar moeten aanbesteden.

Ook komt er een Europees rijbewijs voor machinisten: daardoor hoeven treinen niet meer te stoppen aan de grens, om te wisselen van bestuurder.

Het akkoord moet formeel nog worden goedgekeurd door de EU–landen en het Europees Parlement. „Als dat gebeurt, is dat een groot succes voor de spoorwegen in Europa", zei minister Wolfgang Tiefensee van huidig EU–voorzitter Duitsland. „We schrappen zowel bureaucratie als geven de passagier meer rechten".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer