Namaaklego mag Nederlandse markt op
DEN BOSCH - Het Canadese Mega Brands mag zijn namaaklego gaan aanbieden op de Nederlandse markt. Dat blijkt uit een uitspraak van het gerechtshof in Den Bosch.
De Nederlandse businesssite Z24 meldde het nieuws dinsdag. Volgens de uitspraak die het gerechtshof maandag publiceerde, is het toegestaan met een nieuw product aan te sluiten bij een bestaand systeem, zelfs als dit ertoe zou kunnen leiden dat mensen beide producten door elkaar gaan halen.LEGO had lange tijd een octrooi op zijn speelgoedblokjes, waardoor het concurrenten van het lijf hield. Een octrooi kan echter maar voor maximaal twintig jaar worden vastgelegd. Is een octrooi verlopen, dan mag een product in principe worden nagebootst, als er hierdoor maar geen verwarring ontstaat bij de consument. Volgens LEGO ontstaat die verwarring wel, het hof oordeelde anders.
Volgens het hof verwierf LEGO zich met het octrooi een unieke positie op de markt. Veel Nederlanders hebben de blokjes in huis. Dat succes lijkt LEGO nu op te breken. Mensen die nieuwe steentjes kopen, laten zich volgens het hof niet alleen leiden door wat er te koop is, maar ook door wat ze in huis hebben. In een dergelijk geval is het toegestaan met een nieuw product aan te sluiten bij een bestaand.
LEGO Nederland is het niet eens met de uitspraak en bekijkt of er mogelijkheden zijn de uitspraak aan te vechten.
Mega Brands is van plan direct te beginnen met de verkoop van de namaaklego in Nederland. Volgens het concern is het niet de bedoeling te gaan concurreren met de prijs.