Economie

Boeren uit het Groene Hart gezocht voor echte hamlap

ZEVENHOVEN - Als een speklap, een hamlap en een karbonaadje hetzelfde smaken, klopt er iets niet. Toch is dit nogal eens zo, zegt Johan Koster, voorzitter van Stichting Landbouw Nieuwe Stijl. Hij zoekt duizend boeren en tuinders in het Groene Hart die zich willen inzetten om de echte smaak van de karbonade -en van appels en sla- terug te krijgen.

20 June 2007 10:17Gewijzigd op 14 November 2020 04:52

Om te ontdekken of consumenten hoogwaardige producten uit de streek ook willen kopen, deed TNS Nipo onderzoek onder consumenten in het Groene Hart en de Randstad. De resultaten worden volgende week bekendgemaakt. Maar Koster verklapt vast dat 13 procent van de ondervraagden zegt meer geld over te hebben voor streekproducten.Stichting Landbouw Nieuwe Stijl maakt zich sinds 2001 sterk voor kwaliteitsproducten. Voordat de stichting met de boeren om tafel gaat, wilde ze scherp hebben of de agrariërs kunnen produceren tegen de prijs die mensen willen betalen. Zo hielden onderzoekers van het Landbouw Economisch Instituut (LEI) eerder een enquête onder 200 mensen waaruit bleek dat 41 procent bereid was 9 euro per week meer te betalen voor dier- en milieuvriendelijke producten.

„We maakten ons zorgen over het voedsel”, zegt voorzitter Johan Koster uit Zevenhoven. „Wat eten wij nog? Neem de kip van vroeger: borstvlees smaakte heel anders dan de poten. Nu is het één pot nat. En karbonaadjes horen niet op hamlappen te lijken.”

Daarnaast streeft de stichting naar inkomenszekerheid voor de boeren en tuinders in het Groene Hart. Contracten van de boeren met bedrijven en instellingen moeten de agrariërs verzekeren van afzet. Op dit moment worden er gesprekken gevoerd met zorgcentra, bejaardenhuizen, ziekenhuizen, gevangenissen en cateraars.

„In het Groene Hart Ziekenhuis rijdt twee keer per dag een snackkar rond”, zegt Koster met enig afgrijzen. Wat hem betreft ligt daar in de toekomst vers fruit of kaas uit de streek op.

Het Groene Hart kan „alle” producten leveren, voorspelt Koster. „Behalve sinaasappels en rijst dan.” Biologisch noemt hij ze niet: „We zitten tussen biologisch en gewoon in. Wij willen het biologische markaandeel niet afbreken, maar aanvullen.”

Mensen, dieren en het milieu hebben baat bij het initiatief, meent Koster. Vrachtwagens met melk blijven in de provincie en hoeven niet meer het hele land door. Idealiter moeten de eieren, de groenten, de hamlapjes, het fruit, de appelstroop en de hazelnootpasta in een winkel te koop zijn.

De duizend boeren en tuinders die Koster zoekt zullen minder kunstmest, bestrijdingsmiddelen en diergeneesmiddelen gebruiken, kleur- en smaakstoffen mijden en de koeien in de wei laten lopen. „Het is bijna tijd voor de keukentafelgesprekken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer