BMW 120d voelt sportief aan

Om de ruimte in het programma tussen de 3-serie en de veelgeprezen Mini te vullen, kwam BMW een paar jaar geleden met de vijfdeurs 1-serie. Het stond toen al vast dat deze auto gezelschap van carrosserievarianten zou krijgen. Inmiddels is ook de driedeurs een feit, een wagen met een aantal technische noviteiten.

15 June 2007 08:54Gewijzigd op 14 November 2020 04:51
De nieuwe BMW 1‑serie driedeurs toont wat rustiger dan de bestaande vijfdeurs en is uitgebreid met het M‑sportpakket bestaande uit wielen, bumpers en sportonderstel. Foto’s Tony Vos
De nieuwe BMW 1‑serie driedeurs toont wat rustiger dan de bestaande vijfdeurs en is uitgebreid met het M‑sportpakket bestaande uit wielen, bumpers en sportonderstel. Foto’s Tony Vos

De typische stijl van BMW is volop in de 1-serie aanwezig. Zoals gekromde dorpels, specifieke knikjes in ruitlijnen en fantasievol gecomponeerde koplampen. Wel komt de driedeurs al bij de eerste aanblik veel rustiger over dan het bestaande vijfdeursmodel. De zijkanten zijn hoog gesloten en de portieren zijn uiteraard langer geworden.Verder heeft BMW bij de hele reeks een aantal detailwijzigingen in het uiterlijk doorgevoerd. Denk hierbij aan futiliteiten als de heldere achterlichtunits met een andere indeling, de iets bredere nieren met dikkere chromen omlijsting en een compleet nieuwe voorbumper. Deze is nu voorzien van één brede opening, met zowel de luchtinlaat als smalle units voor de mistlampen met verbindende chromen bies.

Deze uitvoering van de 120 d, die is voorzien van het M-sportpakket met daarin opgenomen een M-aerodynamicapakket, heeft niets van dit alles. De 17 inch dubbelspaaks wielen, de aluminium sierlijsten in het interieur, instapsierlijsten, M-stuurwiel en een kortere schakelpook horen bij het geheel. Echt iets voor de liefhebber, die hiervoor zonder blikken of blozen 3284 euro betaalt. Niemand hoeft zich wat de aanschafprijs betreft illusies te maken, want wie van plan is een ’kale’ 120d te kopen, zal op z’n minst verleid worden door de enorme keuze die de optielijst biedt.

Geweldige stoelen
Na het centraal ontgrendelen van de portieren en het instappen zijn niet alleen de elementen van het M-sportpakket te zien, maar ook een fraai digitaal scherm, dat na het omdraaien van de contactsleutel automatisch uit het midden van het dashboard omhoogklapt. Dit vormt een onderdeel van de optionele iDrive, een systeem waarmee met een knop tussen de voorstoelen niet alleen het navigatiesysteem wordt bediend, maar ook communicatie en audio. Uiteraard moet de koper van de 1-serie hiervoor weer diep in de buidel tasten.

Dat is al gedaan voor de geweldige stoelen, die niet alleen in alle bekende richtingen verstelbaar zijn, maar waarvan ook de lengte van het zitvlak te variëren is. Ze maken deel uit van het M-sportpakket en bieden overal waar nodig optimale steun. De lederen bekleding -hoe kan het ook anders- vraagt weer een extra opening van de portemonnee, waar nu 1924 euro uit verdwijnt.

Startknop
Jaren geleden is BMW vooral in Nederland begonnen met optiepakketten die tegen een ’aantrekkelijk’ bedrag de uitrusting royaler maken. De 1-serie is er zowel met een Executive- als High Executive-pakket. Tot dat laatste behoren onder meer een multifunctioneel stuurwiel, lichtmetalen wielen, automatische antiverblindingsspiegel, parkeerhulp achter, een regen- en lichtsensor, volledig automatische airco met gescheiden temperatuurregeling, cruisecontrol en extra verlichting. Maar ja, dit vergt een investering van 4754 euro. De prijs loopt zo aardig op.

Om de 120d te kunnen starten moet de sleutel in een daartoe bestemde gleuf worden gedrukt, waarna de startknop gebruiksklaar is. De 2 liter diesel slaat zonder mankeren aan. BMW nam de motor op verschillende details onder handen. Deze levert met 177 pk een groter vermogen, terwijl het koppel van 350 Nm bij 2000 tr/min meer dan voldoende is. Hierdoor voelt de auto nog levendiger aan, haalt een top van 228 km/u en sprint in slechts 7,5 tellen naar 100 km/u. De 120d geeft alleen al door de motor een behoorlijk sportief gevoel.

BMW heeft verder getracht het brandstofverbruik en tegelijk de CO2-uitstoot terug te dringen, met succes. Een ronduit keurige uitstoot van 129 gr/km is deels te danken aan de start-stopautomaat. Als de auto bijvoorbeeld voor het verkeerslicht uit de versnelling wordt gezet, slaat de motor af zodra de koppeling wordt losgelaten. Om weer weg te kunnen rijden, is het louter een kwestie van de koppeling intrappen. De motor slaat dan weer aan. Vooral in stadsverkeer en bij files kan dit een aanzienlijke besparing op het brandstofverbruik geven. Het verbruik in de praktijk komt uit op 1 op 14,5, terwijl zuinigheidsfanaten volgens de opgave van de fabrikant gemiddeld 1 op 20,4 kunnen realiseren. Succes!

Shoppen
Nog belangrijker is dat de BMW 120d als geheel een bijzonder prettige auto is om in te rijden. De motor geeft altijd thuis. Het in dit geval stuggere M-onderstel is prima afgestemd op de prestaties en toch bij drempels niet te straf. De stuurbekrachtiging voldoet ongeacht de snelheid keurig naar verwachting en doet geen afbreuk aan de communicatie tussen bestuurder en wegdek. De instap blijkt aan de lage kant. Verder moet geen krap parkeerplekje worden opgezocht, omdat de lange deuren behoorlijk ver opengaan.

De 4,24 meter lange BMW 1-serie valt qua formaat in de middenklasse. Dit geldt eveneens voor het bagagevolume, dat van 330 tot 1150 liter varieert. De hoofdruimte voorin en op de achterbank is vrijwel gelijk. Vooral het naar achteren wurmen van twee passagiers (geen middelste zitplaats) is niet bevorderlijk voor het comfort. Maar iemand die regelmatig met meer dan twee personen op stap gaat, koopt toch de vijfdeurs voor 1050 euro extra.

De BMW 120d driedeurs kost 34.250 euro, en dat klinkt binnen het concurrentieveld nog heel acceptabel. Wie echter gaat shoppen in de prijslijst komt inclusief High Executive, M-sportpakket, navigatie, lederen bekleding, schuifdak, alarm, koplampsproeiers, xenon verlichting, Bluetooth, cd-wisselaar en een hifi actief luidsprekersysteem uit op 53.258 euro. Dat zijn bedragen die doorgaans aan veel grotere auto’s worden uitgegeven. Wellicht aardig om te weten dat BMW voor 30.450 euro de 118d driedeurs in de prijslijst heeft staan.

BMW 120d High Executive

Waardering

  • bijzonder krachtige en zuinige diesel, fijn onderstel
  • inclusief opties peperduur, typische details in vormgeving

Techniek

Cilinderinhoud: 1995 cc; maximumvermogen: 130 kW/177 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 350 Nm bij 2000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 7,5 seconden; topsnelheid: 228 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4239 mm; breedte: 1748 mm; hoogte: 1421 mm; wielbasis: 2660 mm; gewicht: 1350 kilogram; inhoud bagageruimte: 330-1150 liter; brandstoftank: 51 liter; BMW 120d High Executive: 39.005 euro.

Alternatieven

Audi A3 2.0 TDI 170 pk Ambition: 36.025 euro

Vergelijkbaar van formaat, maar dan met voorwielaandrijving (vierwielaandrijvingsoptie). Beslist aantrekkelijk alternatief met ietwat rumoerige diesel. Voldoende ruimte, ook voor de achterpassagiers.

Mercedes B200 CDI: 38.250 euro

Midi-ruimtewagen in de premium middenklasse. Auto van een totaal andere orde met verrassend veel binnenruimte, hoge zitpositie en goed presterende diesel. De uitstraling is wat gewoontjes en ook hier komt de prijs inclusief opties fors hoger uit.

Volkswagen Golf 2.0 TDI 170 pk GT Sport: 35.690 euro

Het maximale wat Volkswagen bij de Golf met de krachtigste 2 liter diesel kan bieden. Ook hier zou het motorgeluid wat meer gedempt mogen worden, maar wat prestaties betreft is de auto zeer aan de BMW gewaagd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer