Binnenland

Terugblik op ontwikkeling Corneille (85)

AMSTELVEEN (ANP) – Het CoBrA Museum in Amstelveen viert de 85ste verjaardag van Corneille met een overzichtelijke expositie van het werk van die medegrondlegger van de CoBrA–beweging. De kunstenaar is op 3 juli jarig. Gehoopt wordt dat hij zondagmiddag aanwezig is op de officiële opening van de tentoonstelling.

11 June 2007 14:02Gewijzigd op 14 November 2020 04:50
AMSTELVEEN - Het CoBrA Museum in Amstelveen viert de 85ste verjaardag van Corneille met een veelzijdige expositie van het werk van deze medegrondlegger van de CoBrA-beweging. De kunstenaar is op 3 juli jarig. In de tentoonstelling wordt uitgebreid aandach
AMSTELVEEN - Het CoBrA Museum in Amstelveen viert de 85ste verjaardag van Corneille met een veelzijdige expositie van het werk van deze medegrondlegger van de CoBrA-beweging. De kunstenaar is op 3 juli jarig. In de tentoonstelling wordt uitgebreid aandach

De in Luik geboren Corneille, die in Parijs woont en die na enig getob weer aan de slag zegt te zijn, wordt geëerd met een tentoonstelling van meer dan veertig werken uit verscheidene perioden, vanaf het vroege onderzoekende figuratieve werk tot dat van een jaar of dertig geleden. Eén van de oudste stukken is het aangrijpende Hongerwinter uit 1944, een gouache op papier.Some of these days, heet de expositie uit verscheidene collecties, naar een gemeenschappelijke litho van Corneille, Österlin, Appel, Constant, Hultén en Svanberg uit 1949. Ze maakten de litho kort na de opening van hun geruchtmakende gezamenlijke expositie dat jaar in het Stedelijk Museum in Amsterdam, een mijlpaal in de Nederlandse kunstgeschiedenis. Corneille omschreef de gezamenlijke arbeid als een „indianengevecht rond een steen". Het kunstwerk is in Amstelveen te zien.

De bezoeker wandelt tussen twee schilderijen de tentoonstelling binnen: links Vrouw en vogel uit 1946, rechts Betovering van de zomer uit 1977/1979. Ze tonen net zoveel verschillen als gelijkenissen. „Vrouw en vogel is nog heel stijf, de neus van de vrouw heeft zelfs iets van Braque", zegt Erik Slagter, die de catalogus schreef. Het doek is ook somber van kleur. Betovering van de zomer is de speelse Corneille, vol kleur, zoals hij populair is geworden bij een groter publiek. „In beide doeken zie je de vrouw, als symbool van vruchtbaarheid en het aardse, en de vogel, het symbool van het hogere". Ook de zon, die alles verenigt, is op beide doeken aanwezig. „Corneille is een stràlende kunstenaar", oordeelt Slagter.Slagter prijst Corneille als colorist, de hevigste van CoBrA. „De anderen hadden niet zo’n kleurenpalet, hoor, de anderen zijn meer vertellers, Corneille tóónt".

Zelf vindt hij Spanje, een gouache op papier, een van de mooiste werken van Corneille. Het is uit 1961. Toen zat Corneille volgens Slagter in een van zijn beste periodes. Hij reisde in de jaren vijftig en zestig heel veel. Zijn indrukken verwerkte hij in zijn atelier, waar hij de scheiding tussen werkelijkheid en verbeelding ophief en zijn eigen, mooiere wereld schiep.

De expositie is tot en met 30 september te zien en gaat gepaard met foto’s van een jonge, ordelijke Corneille in zijn keurige atelier en een tien jaar oude tv–documentaire die de expositieruimte af en toe vult met de vrolijke Franse liedjes van Charles Trenet en Maurice Chevalier.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer