EP wil centralisatie luchtverkeersleiding
Het Europees Parlement (EP) steunt plannen om te komen tot centralisatie van de luchtverkeersleiding in de EU. De beoogde opzet zal positieve effecten hebben op de veiligheid, het milieu, het aantal vertragingen en de kosten.
Het EP besprak dinsdag in Straatsburg een voorstel van commissaris De Palacio (Transport en Energie) om een gemeenschappelijk Europees luchtruim te realiseren. Tot dusver is het gebied van de Unie verdeeld in 41 blokken, met elk een afzonderlijk coördinatiecentrum en vaak niet op elkaar afgestemde computersystemen. In de toekomst moet dat aantal worden teruggebracht tot zes of zeven. Daarbij is ook een plaats ingeruimd voor de vestiging van Eurocontrol in het Limburgse Beek, dat alle vliegtuigen in Nederland, Duitsland en België begeleidt.
De Palacio hamerde in het debat op het veiligheidsaspect en verwees daarbij naar de botsing van twee toestellen, eerder dit jaar, boven het Bodenmeer, waarvan de oorzaak mogelijk lag bij de versnipperde aanpak. Samensmelting van het beheer draagt ertoe bij ongelukken te voorkomen. Voorts zal dat resulteren in minder vertragingen. Momenteel vertrekt een op de vier vluchten te laat. Een betere regie voorkomt verder dat vliegtuigen lang moeten rondcirkelen alvorens zij kunnen landen. Dat betekent minder uitstoot van schadelijke gassen en geringere brandstofkosten.
Frankrijk ligt tot nu toe dwars bij de voornemens tot centralisatie. De vakbonden daar vrezen verlies van werkgelegenheid. In juni organiseerden zij uit protest een staking. Die actie stuurde het verkeer boven Europa volledig in de war.
Het Parlement ging dinsdag ook akkoord met een voorstel van europarlementariër Blokland (ChristenUnie-SGP) om toestellen die veel lawaai produceren een hogere geluidsheffing op te leggen. Dit zal naar verwachting op termijn leiden tot het gebruik van stillere machines en daarmee tot een beperking van de overlast voor omwonenden van start- en landingsbanen.