Lawaaiig vliegtuig duurder uit
AMSTERDAM - Schiphol berekent vanaf november hogere start- en landingstarieven voor lawaaiige toestellen en nachtvluchten. De luchthaven wil zo het gebruik van stillere vliegtuigen verder stimuleren. Dat soort toestellen is straks minder duur uit, maakte Schiphol maandag bekend.
Ook worden de tarieven voor starten en landen in de nacht verhoogd om verkeer in de nacht zo veel mogelijk te ontmoedigen.De lawaaiigste toestellen betalen per 1 november overdag 140 procent van het basistarief, voor de geluidarmste toestellen is dat 85 procent. Voor ’s nachts vliegen -tussen 23.00 en 07.00 uur- worden de tarieven ook gedifferentieerd. Voor de ergste lawaaimakers komt er nog eens 50 procent bij.
Verder past de luchthaven de passagiersgelden aan, in lijn met die van de Europese concurrentie. Het komt erop neer dat transferpassagiers, die ongeveer 40 procent van Schiphols passagiers uitmaken, onder andere een hogere veiligheidstoeslag gaan betalen, maar nog altijd minder dan lokaal opstappende passagiers. Het is niet meer billijk dat transferpassagiers, die op Schiphol overstappen, zo veel minder betalen, zei een woordvoerder van Schiphol.
Schiphol krijgt jaarlijks ongeveer 46 miljoen passagiers over de vloer, en is daarmee de op drie na grootste luchthaven van Europa.
Om geluidsoverlast tegen te gaan, introduceert de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) verder boetes voor maatschappijen die zich ’s nachts of in de vroege ochtend niet aan toegewezen landings- of vertrektijden houden. De inspectie wil ook voorkomen dat notoire overtreders de beschikbare geluidsruimte opsouperen en de luchthaven en andere maatschappijen duperen.
De IVW is dat overeengekomen met de stichting SACN, die voor Schiphol deze ”slots” onder de luchtvaartmaatschappijen verdeelt. Overtreders zullen na een laatste waarschuwing 15.000 euro boete opgelegd krijgen (tot maximaal 300.000 euro). De maatregel wordt opgeheven als de maatschappij een jaar lang niet in de fout gaat.
Schiphol en luchtvaartmaatschappij Air France-KLM hebben gezamenlijk een alternatief ontwikkeld voor de milieubelasting of ecotaks die Den Haag wil heffen op het vliegverkeer. Zij hebben het kabinet daarover vrijdag een brief gestuurd, bevestigde een woordvoerder van Schiphol maandag.
In het plan van Schiphol en Air France-KLM betalen luchtvaartmaatschappijen, evenals in het regeringsvoorstel, voor de hoeveelheid CO2 die zij uitstoten. Anders is dat het geld dat binnenkomt -jaarlijks 350 miljoen euro- niet naar de staatskas vloeit, maar direct gestoken wordt in milieuprojecten in ontwikkelingslanden. „Dat levert een hoger milieurendement op”, aldus de zegsman van Schiphol.
Volgens Schiphol loopt het plan vooruit op de toekomstige emissiehandel, waarbij vervuilers rechten inkopen om CO2 te mogen uitstoten. Een dergelijk (Europees) systeem, dat ook al wordt toegepast in sommige industriële sectoren, tast de concurrentiepositie van Schiphol minder aan dan een „platte belasting”, meent de luchthaven.
Zo kondigde operationeel directeur Ad Rutten van Schiphol in februari aan dat enkele prijsvechters van plan zijn de luchthaven te verlaten als de ecotaksplannen doorgaan. Volgens hem zou de heffing neerkomen op ongeveer 24 euro per ticket. Schiphol zou daardoor te duur worden.
Het ministerie van Verkeer wil nog niet reageren op het tegenvoorstel. Minister Eurlings is er vorige week in een ontmoeting met de sector al over ingelicht, maar hij wil het voorstel volgens een woordvoerster eerst bestuderen.